responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جامع المسائل نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد    جلد : 1  صفحه : 148

جواب: مقصود بخارى است كه مانند دود است و از نزديك ديده مى‌شود و مشتمل بر ذرّات آب است، مانند بخار سماور در حال جوش و امثال آن، و امّا بخار داخل حمام معمولى مانعى ندارد.

سؤال 552: اين جانب مى‌توانم روزه بگيرم، ولى براى تنفس از وسيله‌اى استفاده مى‌كنم كه بصورت بخار به حلقم مى‌رسد، آيا روزه‌ام صحيح است؟

جواب: بلى، در فرض سؤال كه ناچار از استعمال آن هستيد، روزه صحيح است.

سؤال 553: آيا وارد كردن دستگاه آندوسكوپى در معده براى عكسبردارى- بدون اين كه چيزى كه مبطل روزه است همراه آن داخل معده شود- روزه را باطل مى‌كند؟

جواب: مبطل نيست. بلى اگر وارد كردن دستگاه آندوسكوپى مستلزم ارتكاب يكى از مبطلات روزه باشد روزه را باطل مى‌كند مثلا به لوله آن آب دهان و خلق بچسبد و بعد از خروج از دهان مجددا با همان رطوبت وارد حلق شود.

سؤال 554: اخلاط سر و سينه وقتى وارد محوطه دهان مى‌شود، اگر قهرا فرو داده شود، روزه را باطل مى‌كند؟

جواب: اگر بى‌اختيار فرو داده شود، روزه را باطل نمى‌كند.

سؤال 555: آيا موزيك زدن در ماه مبارك رمضان با كيفيتى كه در پايين مى‌آيد روزه را باطل مى‌كند و قضا و كفاره دارد؟

الف- تعدادى از سازها زير زبان رفته و در آورده مى‌شود و مجدّدا به داخل دهان مى‌رود و فرصتى براى پاك كردن رطوبت يا بيرون ريختن آب دهان نيست.

ب- دسته ديگر سازها روى لب گذاشته و مدام بايد زبان زد و بعد از برداشتن از لب و گذاشتن مجدد بر لب آب داخل لوله آنها در نتيجه دم و بازدم به داخل دهان آمده و فرو بردن آن اجتناب‌ناپذير است و امكان دور انداختن نيست.

جواب: بطور كلى اگر ساز با آب دهان تر شود و پس از در آوردن، مجدّدا داخل دهان برده شود و رطوبت آن را فرو برند، روزه باطل مى‌شود و در صورتى‌

نام کتاب : جامع المسائل نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد    جلد : 1  صفحه : 148
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست