سؤال 463: اگر پسر در وطن اوّلى پدر به دنيا بيايد و مدت
كمى در همانجا باشد و بعد بجاى ديگر برود و آنجا را محل سكونت قرار دهد، كدام محل
وطن او محسوب مىشود؟
جواب: مكان دوم.
سؤال 464: زنانى كه بدون توجه به اعراض و عدم اعراض از وطن
اصلىشان به شهر ديگر به منزل شوهر مىروند و پس از توجه و التفات هم نوعا قصد
دارند كه اگر زناشويىشان تا آخر عمر برقرار و باقى بماند در وطن شوهر اقامت كنند
و الّا به وطن خودشان برگردند، بفرماييد كه حكم نماز و روزه اين زنها در وقتى كه
به وطن اصلىشان مىآيند چگونه است؟
جواب: تا از وطن اصلى چشم نپوشيده و اعراض نكردهاند حكم
وطن باقى است و نمازشان در آنجا تمام است.
سؤال 465: اگر مسافر بعد از ظهر از وطن خود به قصد مسافت
شرعى حركت كند حكم نماز و روزه او چگونه است؟
جواب: روزه آن روز صحيح است ولى نماز خود را اگر بخواهد در
سفر بخواند بايد شكسته بخواند.
عبور مسافر از وطن خود
سؤال 466: مسافرى كه اهل اراك است به قم آمده، سپس از قم به
قصد بروجرد حركت كرده و از ميان زمينهاى مزروعى خودش كه در كمتر از حد ترخص شهر
اراك است (يعنى ديوار خانههاى اراك را مىبيند و صداى اذان شهر را مىشنود) عبور
كرده و براى نماز پياده مىشود، آيا نماز او قصر است يا تمام؟
جواب: در فرض سؤال نماز او تمام است.
سؤال 467: وطن اين جانب قم است ولى ساكن اراك مىباشم، حال
اگر مسافرت كنم و از قم بگذرم و به ده كيلومترى آن طرف قم كه مقصدم مىباشد برسم،
آيا نمازم در اينجا تمام است؟ و آيا مسافت را بايد از قم حساب نمايم يا از اراك؟
جواب: در فرض سؤال نماز شما تمام است و مسافت را بايد از قم
حساب كنيد.