وى ادامه داد: تغيير جنسيتهاى صورى امروز يك نوع بيمارى
خطرناك است و كار بسيار غلطى است. با اين كار تغيير واقعى ايجاد نمىشود، بلكه فرد
به يك آدم بىخاصيت و بىاثر تبديل مىشود. وى در باب پيشينه تاريخى اين بحث به
قضاوتهاى حضرت اميرالمؤمنين (ع) اشاره كرد. [1]
ديدگاه آيتالله شيخ يوسف صانعى دربار تغيير جنسيت
عمل جراحى در اعضاى تناسلى به دو هدف انجام مىشود:
الف) تغيير جنسيت فرد؛ مانند تبديل مرد به زن و بالعكس؛
ب) آشكار نمودن جنس واقعى؛ يعنى كسى كه در ظاهر ويژگىهاى
جنسى مخالف را دارد، ولى متعلق به آن دسته و گروه جنسى نيست كه در اين صورت
مىتوان، بلكه لازم است با جراحى، جنس واقعى او را آشكار كرد. انجام عمل جراحى
براى آشكار نمودن جنس واقعى شخص جايز است، ولى بايد عمل جراحى طورى انجام شود كه
مستلزم حرامى نباشد، والا عمل حرام به حرمتش باقى است.
پرسش 1:
براى زنان و مردان و اشخاص خنثى كه تغيير جنسيت در عمل براى آنان ممكن است تا
آنها را به «احدى الجنسين» (يكى از دو جنس مرد و زن) ملحق كنند و همچنين زنان و
مردانى كه آثار مرد يا زن بودن به روشنى در آنها ديده مىشود «لكن تمايل به تغيير
جنسيت به عبارت روشنتر تشخيص جنسيت دارند، براى اينكه در خود بعضى از آثار جنس
مخالف و از جمله حركات و رفتار و سكنات جنس مخالف را مشاهده مىكنند و با توجه به
مطالب فوق آيا تغيير جنسيت جايز است يا نه؟ آيا تنقيص جنسيت جايز است يا نه؟ لطفاً
جواب را مشروحاً بيان فرماييد.
پاسخ:
تغيير جنسيت، فى حد نفسه، با قطع نظر از مفاسد مترتبه را نمىتوان گفت حرام است، و
يك تكامل علمى، مانند بقيه تكاملهاى علمى مىباشد و بعد از تغيير،