responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تغييرجنسيت نویسنده : كريمى نيا، محمدمهدى    جلد : 1  صفحه : 322

آن دو نسبت به يكديگر، همان رابطه «برادر و خواهر» است كه قبلًا توضيح آن گذشت.

ثانياً، عمو به عمه و عمه به عمو تبديل مى‌شود. در اين فرض، فرقى نمى‌كند كه تنها يكى از آن دو تغيير جنسيت دهند، يا اين‌كه هر دو به تغيير جنسيت آورند. در هر حال، هر عنوان به قرينه آن عنوان، تبديل مى‌شود.

مبحث سوم: تغيير جنسيت دايى و خاله‌

اين مورد نيز مانند مورد قبل در مقايسه با فرد ثالث است، و گرنه ملاحظه آن دو (دايى و خاله) نسبت به يكديگر، همان عنوان «برادر و خواهر» است. در هر حال، هرگاه دايى يا خاله تغيير جنسيت دهد، اولًا، انتساب (قرابت نسبى) ميان آن دو از بين نمى‌رود. ثانياً، دايى به خاله و خاله به دايى تبديل مى‌شود. در اين حكم فرقى نمى‌كند كه يكى از آن دو تغيير جنسيت دهد، يا هر دو به تغيير جنسيت روى آورند.

مبحث چهارم: تغيير جنسيت پدر يا مادر

در اين فرض، آن دو (پدر و مادر) نسبت به فرد ثالث (فرزند) ملاحظه مى‌شود؛ چه اين‌كه هرگاه آن دو را نسبت به يكديگر مقايسه كنيم، تغيير جنسيت يكى از آن دو، باعث بطلان ازدواج مى‌شود؛ زيرا پس از تغيير جنسيت، موضوع ازدواج عوض مى‌شود و در وضعيت جديد موضوع عبارت است از: «دو مرد» يا «دو زن». طبيعى است ازدواج دو مرد يا دو زن باطل و حرام است.

پرسش اساسى اين است كه اگر پدر تغيير جنسيت دهد، آيا عنوان «مادر» را پيدا مى‌كند؟ و چنان‌چه مادر تغيير جنسيت دهد آيا عنوان «پدر» را پيدا مى‌كند؟

آن چه در مورد تغيير نسبت يا واژگونى نسبت در مورد «برادر، خواهر»، «عمو و عمه» و «خاله و دايى» بيان شد، در مورد «پدر و مادر» جارى نمى‌شود. به عبارت ديگر، هرگاه پدر تغيير جنسيت دهد به «مادر» تبديل نمى‌شود و نيز هرگاه مادر تغيير جنسيت دهد به عنوان «پدر» شناخته نمى‌شود. بنابراين، عناوين خانوادگى در بحث تغيير جنسيتِ پدر يا مادر، استثنايى بر بقيه موارد عناوين خانوادگى (مانند: برادر، خواهر، عمو و .....) است. بر اين مطلب مى‌توان چند دليل زير را بيان كرد:

نام کتاب : تغييرجنسيت نویسنده : كريمى نيا، محمدمهدى    جلد : 1  صفحه : 322
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست