امام احمد از ابن عمر نقل مىكند: پيامبر اكرم (ص) از اخته
كردن اسب و حيوانات نهى فرموده است.
گفتار دوم: جواز تغيير جنسيت حيوانات
فقيهان شيعه به طور عمده به جواز تغيير جنسيت حيوانات
معتقدند. يكى از دليلهاى اين ديدگاه، جواز نظر به عورت حيوانات است، در حالى كه
نظر به عورت انسان جايز نيست. همان طور كه پيشتر بيان شد يكى از موانع تغيير
جنسيت، مسأله حرمت لمس و نظر به عورت نامحرم در غير حالت اضطرار است. علاوه بر
اين، انسانها مجازند هر چه بيشتر از منافع حيوانات بهره برند. يكى از مهمترين
منافع اخته كردن حيواناتِ حلال گوشت، بهبود و افزايش گوشت آنها است. بنابراين،
هرگاه غرض عقلايى و يا ضرورتى براى تغيير و تبديل جنسيت حيوانات وجود داشته باشد
مىتوان اين كار را انجام داد.
عدهاى از اهل سنت با اخته كردن حيوانات مخالفت كرده و اين
كار را مصداق «تغيير خلق الله» مىدانند. علاوه بر اين، به رواياتى كه درممنوعيت
اخته كردن وجود دارد استناد مىكنند. با اين وجود، عده بيشترى از اهل سنت
معتقدند: چنانچه اخته كردن حيوانات همراه با يك غرض عقلايى، مانند بهبود يا
افزايش گوشت حيوان حلال گوشت باشد، اخته كردن حيوان جايز است.