نام کتاب : قاعده فراغ وتجاوز نویسنده : حسينى خواه، سيدجواد جلد : 1 صفحه : 66
1) در صورتى كه مكلّف بعد از فراغ از يك عمل و انجام آن به صورت كامل،
در صحّت آن عمل شكّ نمايد، بايد به شكّش اعتنايى نكند و بنا را بر صحّت عمل انجام
شده قرار دهد؛ چه آن عمل بسيط باشد و چه مركّب؛ و نيز چه منشأ شكّ در صحّت عملش،
شكّ در اخلال به جزء يا شكّ در اخلال به شرط و يا وجود مانع باشد (/ قاعده فراغ).
2) اگر مكلّف در يك مأمورٌبه مركّب، در اتيان و انجام جزئى از آن شكّ
كند، در صورتى كه از محلّ آن جزء مشكوك فيه گذشته باشد و وارد جزء بعدى شده باشد،
بايد بنا را بر اتيان و انجام آن جزء بگذارد و به شكّش اعتنايى نكند (/ قاعده
تجاوز).
بنابراين،
هم قاعده فراغ و هم قاعده تجاوز از روايات فوق استفاده مىگردد؛ امّا آنچه كه مهم
بوده و محل بحث و نزاع واقع شده، اين است كه دو مطلب فوق آيا مجعول واحدند و يا آن
كه دو قاعده مجزّا و جداگانه هستند؟؛ همچنين آيا قاعده فراغ و تجاوز به عنوان يك
قاعده عمومى در تمامى ابواب فقهى جريان دارد و يا آن كه مختصّ باب صلاة و وضو
مىباشد؟ كه در مباحث آينده به آنها خواهيم پرداخت.
امّا
قبل از پرداختن به بحث وحدت و تعدّد قاعده لازم است كه مراد از «شكّ»- كه در
روايات بيان شده است- معلوم گردد:
مقصود
از شكّ در شيء چيست؟
در
خصوص مقصود از «شكّ در شيىء» كه در روايات بيان گرديده، چهار احتمال مطرح است:
1.
شكّ در اصل وجود و تحقّق عمل؛
2.
شكّ در صحّت عمل (پس از احراز اصل وجود آن)؛
3.
روايات اطلاق داشته و هر دو نوع شكّ شكّ در صحّت و شكّ در وجود- را شامل مىشود؛
4.
روايات از نظر دلالت بر شكّ در وجود يا شكّ در صحّت، اجمال دارند.
نام کتاب : قاعده فراغ وتجاوز نویسنده : حسينى خواه، سيدجواد جلد : 1 صفحه : 66