نام کتاب : قاعده فراغ وتجاوز نویسنده : حسينى خواه، سيدجواد جلد : 1 صفحه : 33
نماز
ادامه خواهد داشت و چنين چيزى جز حرج نيست. در مورد روزه، معاملات و ديگر امور
زندگى نيز اين مشكل وجود دارد.
بنابراين،
قاعده لاحرج به عنوان يكى از قواعد فقهى دلالت مىكند كه خداوند در شريعت حكم حرجى
تشريع نفرموده است و از آنجا كه اعتناى به شكّ و عدم اجراى اصالة الصحة موجب عسر
و حرج مىشود، به سبب قاعده لاحرج بر نفى آنها و اجراى اصالة الصحة حكم مىشود.
دليل
دوّم: تعليل موجود در قاعده «يد»؛ توضيح و بيان دليل، به
اين صورت است كه اگر «يد» حجّيت نداشته باشد و افراد نتوانند اموال موجود در تحت
سلطه ديگران را ملك آنان بدانند، ديگر بازارى باقى نمىماند- «لما قام للمسلمين سوق»-. مرحوم محقق
همدانى رحمه الله از عموميّت اين تعليل استفاده كرده و آن را در مورد قاعده فراغ و
اصالة الصحة نيز بيان مىكنند؛ بدين صورت كه اگر گفته شود در موارد شكّ در صحّتِ
اعمال گذشته، اعاده لازم است، ديگر بازارى براى مسلمانان باقى نمىماند.
دليل
سوم: اختلال نظام؛ در اين دليل گفته شده است اگر بنا
باشد در صورت شكّ در صحّت اعمال گذشته، آن اعمال دوباره اعاده گردند، نظام زندگى و
معيشتى مردم از بين مىرود و آنان دچار سردرگمى مىشوند. البته، اين دليل، تقريباً
به دليل قبل باز مىگردد؛ چرا كه نتيجه هر دو از بين رفتن نظم موجود در جامعه و
زندگى افراد است.
مناقشه
در دلائل مرحوم همدانى: از ادلّه مرحوم همدانى به
دو صورت جواب داده مىشود:
1- جواب كلى كه در مقابل هر سه دليل ايشان مطرح مىشود؛
2- جوابهايى كه به طور خاص براى هر كدام از دلايل بيان مىشود.
الف-
جواب كلّى نسبت به هر سه دليل ايشان
بيش
از بيست روايت به عنوان مستند قاعده فراغ و تجاوز وجود دارد كه در آنها يا به هيچ
عنوان تعليلى ذكر نشده است و يا اگر تعليلى آورده شده، همانند اين عبارت است كه
امام عليه السلام مىفرمايند: «هو حين يتوضّأ أذكر منه
حين يشكّ»؛ به عبارت ديگر،
نام کتاب : قاعده فراغ وتجاوز نویسنده : حسينى خواه، سيدجواد جلد : 1 صفحه : 33