نام کتاب : ارث زوجه نویسنده : دانش، محمدحسن جلد : 1 صفحه : 42
خير،
از عبارت شيخ طوسى (رحمه الله) چنين استفاده و برداشتى نمىشود؛ زيرا، در كلام شيخ
(رحمه الله) كلمهى «آلات» نه از لحاظ «لغت» و نه از لحاظ «عرف»، شامل «شجر»
نمىشود؛ از اين رو، شيخ طوسى (رحمه الله) در كتاب «النهاية فى مجرد الفقه و
الفتاوى» سخنى از حرمان زوجه نسبت به «شجر» نزده است؛ لذا بنابر نظر شيخ (رحمه
الله)، زوجه از «عين شجر» ارث مىبرد.
شهيد
ثانى (رحمه الله) مىفرمايد:
«إلا أنْ يُتَكَلّفَ لقول الشيخ (رحمه الله): «و
غير ذلك من آلات البِناء» بإرادة ما يعمّ
الشجرَ
و فيه بُعْد شديد؛ لأنّ إطلاق الآلة على الشجر غَيرُ معروفٍ لغةً و لا عرفاً و
إنّما المتبادِرُ منها آلاتُ البِناء كما هو ظاهر الأخبار» [1] مگر اينكه بازحمت از قول شيخ (رحمه
الله) استفاده شود: [كه فرمود:] «و غير از آن از آلات بناء» به اينكه شيخ [با اين
عبارت] آنچه شامل درخت شود را اراده كرده و [لكن] اين مطلب بسيار بعيد است؛ چون
اطلاق آلت بر درخت لغةً و عرفاً غير معروف است و فقط از آلات آنچه به ذهن مىآيد
آلات ساختمان (بناء) است، چنانكه ظاهر اخبار [نيز] همين است.
مرحوم
ابن براج (رحمه الله) در كتاب «المهذب»
ايشان
نيز، نظير عبارت شيخ طوسى (قدس سره) را آورده و مىفرمايد:
«و المرأة ... لم يورث من الارضينو الرباع و
الدور و المنازل و القرى شيئاً بل يقوم الاخشاب و الطوب و جميع آلات ذلك و يدفع
إليها بحقها منه و لا يدفع
إليها
من نفس ذلك شىء.» [2]
و زوجه اگر از شوهرش فرزند نداشته باشد و شوهرش بميرد، زن از زمينها و زمين خانه
مسكونى و منازل و قريههاى شوهرش هيچ چيز ارث نمىبرد، بلكه چوبها و آجر و همه
وسائل آن را قيمت مىكنند و حق او را از آن مىدهند