حكم
كنيم. بدين ترتيب دايره اين موضوع تا آنجا گسترش پيدا مىكند كه حتّى بتوان حكم
كرد به جواز قرار دادن نطفه برادر در رحم خواهرش، بوسيله ابزار؛ زيرا اگر گفتيم كه
اصل اولى اصالة البرائه عقلى و نقلى است، همه اين موارد را شامل خواهد شد.
براى
دستيابى به ديدگاه مورد قبول، به بيان ادلّه مربوط به هر يك از اين دو ديدگاه، نيز
مناقشهها و اشكالهاى آنها مىپردازيم، تا به نتيجه نهايى برسيم.
ادلّه
ديدگاه اول يا اصالة الاحتياط
صاحبان
اين ديدگاه براى اثبات لزوم اجراى اصل احتياط در مسائل باب نكاح و فروج، دو دليل
عمده اقامه مىكنند.
دليل
اول: مذاق شرع
برخى
از فقهاء اين طور تعبير كردهاند كه در باب نكاح و توالد نسل و وطى به شبهه و به
طور كلّى در باب فروج، مذاق شريعت بر احتياط است. از اين روى لازم است در موارد شك
در حكم شرعى، اصل اوّلى را اصالة الاحتياط بدانيم و بر طبق آن عمل كنيم.
اشكال
دليل اول
بر
اين دليل از سه جهت اشكال و ايراد وارد است:
اشكال
اول: معلوم نيست كه مذاق شريعت بر لزوم احتياط است يا بر رجحان آن؟
به
عبارت ديگر، كلمات فقهاء در اين مورد مختلف است و از آن فهميده نمىشود كه آنها
مذاق شرع را بر لزوم و وجوب احتياط