بر
اين اساس، در مسئله تلقيح مصنوعى نيز اگر تخمك زن ديگرى را در رحم اين زن قرار
دادند و شوهر اين زن با اين زن آميزش كرد و اين زن بچه دار شد، چون بچه از اين زن
متولّد شده است، همو مادر اين بچّه خواهد بود.
نقد
فرمايش محقق خوئى قدس سره
در
نقد فرمايش ايشان دو جواب عرض مىكنيم:
جواب
اول
در
زمان جاهليّت رسم بر آن بود كه اگر مردى مىخواست از زن خود جدا شود، به او
مىگفت: «ظهرك كظهر امي» يعنى زن خود را بسان مادر خود قرار مىداد و همان طور كه
نكاح مادر بر او حرام است، نكاح با نيز بر او حرام مىشد. اين روشى بود براى جدايى
از همسر و متاركه با او. در اين تعبير، «ظهر» كنايه از نكاح و مواقعه با همسر است.
اين
آيه شريفه در مقام نهى از چنين سخن و عملى است و مىفرمايد:
به
اينها بگوييد كه همسران شما مادران شما نيستند، بلكه مادران شما كسانى هستند كه
شما را به دنيا آوردهاند. به عبارت ديگر شما نمىتوانيد براى جدا شدن از اين
زنها، حكم مادران خود را بر آنها جارى كرده و رابطه محرميّت با آنها را مثل مادر
خود ترسيم كنيد.
پس
آيه در مقام آن نيست كه مادر را تعريف كند، بلكه در مقام آن است كه بينش غلط مردم
جاهليّت را تصحيح كند تا حكم مادر را براى ديگران تسرّى ندهند.