responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : وهابيت، مبانى فكرى و كارنامه عملى نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 1  صفحه : 82

فقهاى اسلام حرام شمرده مى شود نيست. بنابراين، بدعتى كه موضوع حكم شرعى است بايستى به دقت شناسايى و تعريف شود.

بدعت در اصطلاح متكلمان و فقيهان، كه جزو گناهان بزرگ به شمار مى رود، آن عمل نوظهورى است كه دين خدا را نشانه بگيرد و در آن فزونى يا كاستى هايى پديد آورد. مثلاً در فصول اذان تصرف كرده، چيزى بر آن بيفزايد يا چيزى از آن بكاهد. يا وقت روزه واجب را، كه از نظر اسلام از طلوع فجر آغاز شده و تا غروب خورشيد ادامه مى يابد، كم و زياد كند.

محققان در تعريف بدعت چنين مى گويند:

الف: بدعت، آن است كه چيزى بر دين افزوده يا از آن كاسته گردد و اين عمل، به حساب دين گذاشته شود . [1]

ب: بدعت، نوآورى در دين است در حالى كه دليلى بر جواز آن در شرع نيست. و چنانچه اين نوآورى ريشه اى در شرع داشته باشد، «بدعت»نيست. [2]

ج:بدعت، ايجاد امر جديد در دين است ،مشروط بر آنكه در دين ، اصل و دليلى بر جواز آن وجود نداشته باشد. به چنين چيزى در عرف شريعت، بدعت مى گويند.[3]


[1] البدعة: الزيادة فى الدين أو النقصان منه، مع اسناد إلى الدين .(شريف مرتضى: الرسائل:3/83).

[2] . والمراد بالبدعة، ما أحدث وليس له أصل فى الشرع،وما كان له أصل يدل عليه الشرع فليس ببدعة.(ابن حجر عسقلانى فتح البارى:5/156ـ 17/9).

[3] . البدعة: ما أحدث وليس له أصل فى الشرع ويسمى في عرف الشرع بدعة(ابن حجر هيتمى: التبيين بشرح الأربعة:221).

نام کتاب : وهابيت، مبانى فكرى و كارنامه عملى نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 1  صفحه : 82
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست