حنفى ها مى گويند: سوگند به پدر و زندگانى مكروه است.
شافعى مى گويد: سوگند به غير خدا به دور از عنوان شريك تراشى، مكروه است.
و از مالك دو قول نقل شده، كه يكى از آن دو، قول به مكروه بودن سوگند مزبور است.[2]
با توجه به اين آيات و روايات حكم مسأله روشن گرديد و اكنون به بررسى دلايل مخالفين مى پردازيم.
دلايل قائلان به تحريم
مخالفان سوگند به غير خدا،به دو حديث زير استدلال كرده اند:
1.«انّ رسول اللّه سمع عمر و هو يقول: وأبي فقال: إنّ اللّه ينهاكم أن تحلفوا ب آبائكم ومن كان حالفاً فليحلف باللّه أو يسكت.[3]
«پيامبر خدا شنيد عمر به جان پدر خود سوگند ياد مى كند. پيامبر فرمود: خدا شما را از سوگند به جان پدرها باز داشته است، هر كس سوگند ياد مى كند، به خدا قسم بخورد، و يا ساكت باشد».
[1] مغنى:9/517. [2] . الفقه على المذاهب الأربعة، كتاب يمين:1/75; ارشاد السارى:9/358 وى در اين كتاب كراهت را از مالك نقل كرده است. [3] . سنن ابن ماجه:1/277; سنن ترمذى:4/109; سنن نسائى:7/4ـ5; سنن كبرى:10/29.
نام کتاب : وهابيت، مبانى فكرى و كارنامه عملى نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر جلد : 1 صفحه : 400