responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مسائل جديد كلامى نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 1  صفحه : 623

والعاقبة للمتّقين).[1]

اين سراى آخرت را تنها براى كسانى قرار مى دهيم كه اراده برترى جويى در زمين و فساد را ندارند و عاقبت نيك براى پرهيزكاران است».

خلاصه حكومت سلطنتى، در صورتى كه مورد پذيرش ملت قرار گيرد، مانعى از رسميت نخواهد داشت، ولى چون طبيعت اين نوع حكومت، استبداد و خودسرى است، و هميشه سرچشمه قدرت، اراده ذات ملوكانه است نه خواست توده هاى مستضعف، از اين جهت حكومت جمهورى به گونه اى كه انتخاب و گزينش رئيس دولت و در نتيجه خود هيئت دولت در دست مردم باشد با ويژگى هاى حكومت اسلام سازگارتر و به روح تعاليم اسلام نزديك تر مى باشد.

پرسش دوم
انتخاب رئيس دولت اسلامى، مستقيم يا غير مستقيم؟

اگر سرچشمه قدرت، اراده ملت است، چرا امام على(عليه السلام) در يكى از نامه هاى خود گزينش رئيسدولت را از آن مهاجر و انصار مى داند و بس، چنان كه مى فرمايد:

«انّما الشورى للمهاجرين و الانصار فان اجتمعوا على رجل وسمّوه اماماً كان ذلك (ت) رضى».[2]

«شورى مربوط به مهاجر و انصار است اگر آنان بر امامت و پيشوايى فردى اتفاق نظر پيدا كردند، او زمامدار جمعيت خواهد بود و امامت او مورد پذيرش خدا



[1] قصص / 83.
[2] . نهج البلاغه، نامه ششم; وقعة صفين، نصر ابن مزاحم، صفحه 28; مستدرك نهج البلاغه، تأليف ميرجهانى، صفحه 1091.
نام کتاب : مسائل جديد كلامى نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 1  صفحه : 623
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست