نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 82
گذشت. 29-
هُوَ الَّذِی خَلَقَ لَکُمْ ما فِی الْأَرْضِ جَمِیعاً ثُمَّ اسْتَوی
إِلَی السَّماءِ فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَماواتٍ وَ هُوَ بِکُلِّ شَیْءٍ
عَلِیمٌ این آیه در مقام امتنان و استدلال دیگری بر وجوب عبادت و اطاعت
خداست خدایی که این همه نعمتها را آفریده و به واسطه خلقت آسمانها حیات
زمینی را تکمیل کرده است سزاوار بندگی است. خَلَقَ لَکُمْ ما فِی
الْأَرْضِ جَمِیعاً مبین آنست که: آنچه در روی زمین آفریده شده همه را در
آن حقی است و مطابق مقررات خدایی میتوانند از آنها بهره برند. ثُمَّ
اسْتَوی إِلَی السَّماءِ میفهماند که در اینجا خلقت آسمانها بعد از خلقت
زمین است، این مطابق آنست که در سوره فصلت آیه 9 تا 12 بیان شده است و این
نشان میدهد که مراد از هفت آسمان، هفت طبقه هوای محیط بر زمین است و
اللَّه اعلم، نگارنده را در این زمینه سخنی هست که در قاموس قرآن ذیل لغت
(ارض) گفتهام و در سوره فصلّت انشاء اللَّه روشن خواهد شد، میشود گفت
جمله بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ به بیان علم خدا به نیازهای انسانها مربوط
است چنان که در سوره فصلت آمده است: سَواءً لِلسَّائِلِینَ.
نکتهها
حق همگانی:
مقتضای خَلَقَ لَکُمْ ما فِی الْأَرْضِ جَمِیعاً آنست که مردم همه در
بهرهبرداری از مواهب طبیعی ذیحق میباشند و خدا آنها را برای همه آفریده
است، منظور از آن الغاء مالکیت فردی نیست ولی باید مردم جهان این حق را
برای عموم محفوظ بدانند،
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 82