نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 79
وَ ما یُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفاسِقِینَ این تعبیر در آیات
دیگر نیز با کمی تفاوت آمده است مانند: وَ یُضِلُّ اللَّهُ الظَّالِمِینَ
وَ یَفْعَلُ اللَّهُ ما یَشاءُ ابراهیم/ 27 کَذلِکَ یُضِلُّ اللَّهُ مَنْ
هُوَ مُسْرِفٌ مُرْتابٌ غافر/ 34 کَذلِکَ یُضِلُّ اللَّهُ الْکافِرِینَ
غافر/ 74 در این آیات میفرماید: خدا فاسقان، ظالمان، اسرافکاران و کافران
را گمراه میکند، معلوم است که این اضلال، افزودن بر ضلالت سابق است، مثل
وَ أَمَّا الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَتْهُمْ رِجْساً إِلَی
رِجْسِهِمْ توبه/ 125 این اضلال از جانب خداست ولی باختیار خود فاسق است.
اضلال ابتدایی بر خدا قبیح است نه اضلال ثانوی که نتیجه عمل است.
جبر یا اختیار
کوتاه سخن آنکه: وسائل و مقدمات و اعطاء اختیار، در کارهای خیر و شر همه
از خداست و اگر خدا وسائل فراهم نکرده بود هیچکس بعمل خیر یا شر قدرت
نداشت، به نظر من آیاتی نظیر: وَ ما تَشاؤُنَ إِلَّا أَنْ یَشاءَ اللَّهُ
انسان/ 30 در این زمینه هستند گرچه ما قبل آنها در باره اختیار خیر است،
یعنی: تا خدا زمینه فراهم نکند و مقدمات را جور نیاورد شما نمیتوانید چیزی
اراده بکنید. در این مرحله، اراده بندگان بعد از اراده و مشیت خداست
ولی در مرحله دوم مشیت خدا بعد از اراده بندگان است اگر آنها اراده خیر
کنند خدا در آن هدایتشان خواهد کرد و اگر اراده شر کنند گمراهشان خواهد
نمود، چنان که فرموده: فَلَمَّا زاغُوا أَزاغَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ صف/ 5
چون منحرف شدند خدا قلوبشان را منحرف کرد در اینجا است که انسان در مقابل
خیر، پاداش و در مقابل شر، کیفر میبیند که هر دو با اختیار خودش انجام
میگیرد. از طرف دیگر کار خیر منسوب به خدا و انسان است زیرا خدا هم وسیله
فراهم کرده و هم
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 79