نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 72
نکتهها
اعجاز قرآن:
معنی اعجاز قرآن آن است که: بشر از آوردن نظیر آن عاجز و ناتوان است.
قرآن مجید از روز اول برای خود حریف و مبارز خواسته و به جهانیان اعلام
کرده که: هر که میگوید این قرآن ساخته خدا نیست، نظیر آن را بیاورد. آیات،
گاهی نظر به همه قرآن دارد و میگوید: قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ
وَ الْجِنُّ عَلی أَنْ یَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ لا یَأْتُونَ
بِمِثْلِهِ وَ لَوْ کانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِیراً اسراء/ 88 در اینجا
میگوید: جن و انس از آوردن مانند این قرآن ناتوانند. در جای دیگر آمده:
أَمْ یَقُولُونَ تَقَوَّلَهُ ... فَلْیَأْتُوا بِحَدِیثٍ مِثْلِهِ إِنْ
کانُوا صادِقِینَ طور/ 34 اگر میگویند از جانب خود گفته است ... پس نظیر
آن را بیاورند. در بعضی از آیات میگوید: اگر میگویند: این افتراء است
پس ده سوره نظیر آن را بیاورند: أَمْ یَقُولُونَ افْتَراهُ قُلْ فَأْتُوا
بِعَشْرِ سُوَرٍ مِثْلِهِ مُفْتَرَیاتٍ ... فَإِلَّمْ یَسْتَجِیبُوا لَکُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّما أُنْزِلَ بِعِلْمِ اللَّهِ ... هود/ 13 و 14. و
گاهی قدم بالاتر گذاشته و میگوید: فقط یک سوره نظیر آن را بیاورید چنان
که در آیه ما نحن فیه و در: أَمْ یَقُولُونَ افْتَراهُ قُلْ فَأْتُوا
بِسُورَةٍ مِثْلِهِ ... یونس/ 38 اما درباره یک آیه مبارزه طلبی و تحدی نکرده است. جمله
فَاعْلَمُوا أَنَّما أُنْزِلَ بِعِلْمِ اللَّهِ نشان میدهد که خدا علم
قرآنسازی را ببشر نداده است. نگارنده در قاموس قرآن ماده «قرء- قرآن» تحت
عنوان «اعجاز قرآن» بطور مفصل بحث کردهام، در اینجا بطور خلاصه میگویم: نظر عمده قرآن در اعجاز، دو چیز است یکی اسلوب خاص با حفظ معانی، دیگری نبودن اختلاف و تغییر در آن، توضیح اینکه: این اسلوب خاص از بشر ساخته نیست و اگر بشر در آوردن نظیر قرآن
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 72