responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 72

نکته‌ها

اعجاز قرآن:

معنی اعجاز قرآن آن است که: بشر از آوردن نظیر آن عاجز و ناتوان است. قرآن مجید از روز اول برای خود حریف و مبارز خواسته و به جهانیان اعلام کرده که: هر که می‌گوید این قرآن ساخته خدا نیست، نظیر آن را بیاورد.
آیات، گاهی نظر به همه قرآن دارد و می‌گوید: قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلی أَنْ یَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ لا یَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَوْ کانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِیراً اسراء/ 88 در اینجا می‌گوید: جن و انس از آوردن مانند این قرآن ناتوانند.
در جای دیگر آمده: أَمْ یَقُولُونَ تَقَوَّلَهُ ... فَلْیَأْتُوا بِحَدِیثٍ مِثْلِهِ إِنْ کانُوا صادِقِینَ طور/ 34 اگر می‌گویند از جانب خود گفته است ... پس نظیر آن را بیاورند.
در بعضی از آیات می‌گوید: اگر می‌گویند: این افتراء است پس ده سوره نظیر آن را بیاورند: أَمْ یَقُولُونَ افْتَراهُ قُلْ فَأْتُوا بِعَشْرِ سُوَرٍ مِثْلِهِ مُفْتَرَیاتٍ ...
فَإِلَّمْ یَسْتَجِیبُوا لَکُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّما أُنْزِلَ بِعِلْمِ اللَّهِ ... هود/ 13 و 14.
و گاهی قدم بالاتر گذاشته و می‌گوید: فقط یک سوره نظیر آن را بیاورید چنان که در آیه ما نحن فیه و در: أَمْ یَقُولُونَ افْتَراهُ قُلْ فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِثْلِهِ ...
یونس/ 38 اما درباره یک آیه مبارزه طلبی و تحدی نکرده است.
جمله فَاعْلَمُوا أَنَّما أُنْزِلَ بِعِلْمِ اللَّهِ نشان می‌دهد که خدا علم قرآن‌سازی را ببشر نداده است. نگارنده در قاموس قرآن ماده «قرء- قرآن» تحت عنوان «اعجاز قرآن» بطور مفصل بحث کرده‌ام، در اینجا بطور خلاصه می‌گویم:
نظر عمده قرآن در اعجاز، دو چیز است یکی اسلوب خاص با حفظ معانی، دیگری نبودن اختلاف و تغییر در آن، توضیح اینکه:
این اسلوب خاص از بشر ساخته نیست و اگر بشر در آوردن نظیر قرآن

نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 72
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست