responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 56

آن ضوء است.
صم: اصم: کر مادرزاد، بقولی مطلق کر است، جمع آن صم: اصل آن صمم بمعنی بستن است.
بکم: ابکم: لال مادرزاد. جمع آن بکم است، اخرس به معنی مطلق لال است خواه مادرزاد باشد یا بعدا لال شده باشد.
عمی: اعمی: کور. جمع آن عمی (بر وزن قفل) است، عمی (بر وزن عبد) به معنی کوری و نیز به معنی فقدان بصیرت است این کلمه در قرآن مجید هم در کوری ظاهری و هم در فقدان بصیرت بکار رفته است، چنان که مراد از آن در آیه فقدان بصیرت است.
صیب: ابر باران ریز، طبرسی آن را باران معنی کرده، راغب و غیر او ابر باران ریز گفته‌اند، مناسب آیه شریفه معنای دوم است چون رعد و برق و صاعقه در ابر است نه در باران.
صواعق: جمع صاعقه. باید دانست: رعد صدای ابر، برق نور ابر، صاعقه خط قرمز و نورانی است که در اثر تخلیه بار الکتریکی میان ابرها ظاهر می‌شود و آن مبدء نور است.
اصابع: اصبع: انگشت، اصابع: انگشتها.
آذان: اذن (بر وزن شتر) گوش. جمع آن آذان است.
یخطف: خطف: ربودن و اخذ کردن به سرعت «خطفه استلبه بسرعة» «یخطف» می‌رباید.

شرحها

آیات دوازده‌گانه در بیان اوصاف منافقان و مآل کار آنهاست در گذشته گفته شد که منافق دارای دو چهره است، لذا شناختن منافق فقط باوصاف و اعمال

نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 56
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست