نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 545
فَبِظُلْمٍ
مِنَ الَّذِینَ هادُوا حَرَّمْنا عَلَیْهِمْ طَیِّباتٍ أُحِلَّتْ لَهُمْ
میبینیم که در اثر ستمکاری بعضی از حلالها به آنها حرام شده است و در جای
دیگر بعد از نقل محرمات آمده ذلِکَ جَزَیْنهُمْ بِبَغْیِهِمْ انعام/ 146،
این تحریم در اثر تجاوز آنها بود، باید دانست در اصل شریعت تکلیف سنگین
نیست ولی نافرمانیها آن را سنگین میکنند چنان که از «حملته ...» معلوم
میشود، ولی باید دانست که آنها تکلیف خارج از مقدور نبود و گرنه مخالف لا
یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَها میشد. مؤمنان در این قسمت
از آیه، دو تقاضا از خدا دارند: یکی عدم مؤاخذه در مقابل نسیان و خطا،
دیگری گرفتار نشدن به تکلیف سنگین که دیگران گرفتار شدند. رَبَّنا وَ لا
تُحَمِّلْنا ما لا طاقَةَ لَنا بِهِ تکرار لفظ «ربنا» خضوع بخصوصی در
برابر خدا و چنگ زدن به مقام ربوبیت و کارسازی است، مراد از «ما لا طاقَةَ
لَنا» عذابهای منهدم کننده و خانمان برانداز است که در اثر گناهان پیش
میآیند، این تقاضای دیگر مؤمنان از مقام ربوبیت است که به چنان بلاها
گرفتار نشوند. وَ اعْفُ عَنَّا وَ اغْفِرْ لَنا وَ ارْحَمْنا أَنْتَ
مَوْلانا فَانْصُرْنا عَلَی الْقَوْمِ الْکافِرِینَ به نظر میآید مراد از
«اغفر لنا» از بین بردن آثار وضعی گناهان باشد که غیر از عفو است. در اینجا
مؤمنان چهار خواهش دیگر از خدا دارند، که میگویند: خدایا ما را بیامرز،
آثار گناهان را از ما ببر، و ما را قرین رحمت خود فرمای، و بر قوم کافران
پیروز گردان. آمین.
نکتهها
یکی از بزرگترین کارهای نیک تربیت انسان است، تربیتی که بر اساس ایمان
به خدا و معاد باشد، اگر انسانها چنین تربیت شوند، دنیا مدینه فاضله
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 545