responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 542

نطفه است.
وسعها: وسع مقدور، آن در اصل به معنی فراخی است و معنای مقدور و میسور می‌دهد (مصدر از برای مفعول).
اکتسبت: فرقی که قابل قبول باشد و نفس را قانع کند میان کسب و اکتساب بدست نیامده، رجوع شود به قاموس قرآن.
اصر: آن در اصل به معنی سنگینی است و در آیه به معنی تکلیف سنگین است (مصدر به معنی فاعل).
تحملنا: حمل (بفتح حاء) بار و بار برداشتن. حمل (بکسر حاء) بار ظاهری، تحمیل: بار کردن.
فانصرنا: یعنی: ما را غالب و پیروز کن. نصر در اینجا به صورت غالب کردنست.

شرحها

می‌شود گفت که: این دو آیه، خلاصه و نتیجه‌گیری است از تمام سوره.
توضیح اینکه: در این سوره از سجود ملائکه، مخالفت ابلیس، رانده شدن آدم از بهشت، آمدن پیامبران، ایمان آوردن به آنها، کفر ورزیدن از آنها، گرفتار شدن به بلا در اثر مخالفت، راهنمایی‌های خدا، اثر انفاق، بلای رباخواری و ...
بحث شد. بازده و نتیجه همه اینها آنست که مسلمانان و پیامبرشان، به خدا و ملائکه و پیامبران و کتابهای خدا ایمان بیاورند و اظهار اطاعت کنند و از خدا استعانت جویند که از گناهانشان بگذرد، بلاهای گذشتگان را بسرشان نیاورد و بر دشمنان پیروزشان گرداند، با در نظر گرفتن آنکه خدا کمتر از توانایی انسان تکلیف می‌کند و عمل هر کس هر چه باشد به خودش مربوط است.
285- آمَنَ الرَّسُولُ بِما أُنْزِلَ إِلَیْهِ مِنْ رَبِّهِ وَ الْمُؤْمِنُونَ.
ظاهر آنست که «و المؤمنون» عطف بر «الرسول» باشد، یعنی پیامبر

نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 542
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست