responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 520

275- کسانی که ربا می‌خورند، زندگی نمی‌کنند مگر مانند کسی که شیطان در اثر تماس او را مختل الحواس کرده است، این برای آنست که می‌گویند: داد و ستد هم مثل ربا است، حال آنکه خدا داد و ستد را حلال و ربا را حرام کرده است، پس هر که موعظه‌ای از خدایش به او برسد و (از ربا) دست بکشد آنچه گذشته (نسبت به گناه) برای اوست و کارش به خدا موکول است و هر که بازگردد آنها اهل آتشند و در آنجا همیشه خواهند بود.
276- خدا ربا را به تدریج کاهش می‌دهد (ولی) صدقات را افزون می‌کند، خدا هیچ ناسپاس گناهکار را دوست نمی‌دارد.
277- کسانی که ایمان آورده و کارهای خوب انجام داده و نماز را برپا داشته و زکاة داده‌اند، پاداش آنها نزد پروردگارشان است، (در حتمی بودن پاداش) نه بیمی دارند و نه غمگین می‌شوند.
278- ای کسانی که ایمان آورده‌اید از خدا بترسید و آنچه (از مطالبات) ربا باقی مانده ترک کنید اگر مؤمن هستید.
279- پس اگر (ترک) نکردید یقین کنید به جنگی از خدا و رسول، و اگر توبه کردید، سرمایه‌هایتان برای شماست نه ستم می‌کنید و نه ستم کرده می‌شوید.
280- و اگر بدهکار تنگدست باشد (وظیفه) مهلت دادنست تا وقت توانایی، و اگر ببخشید برای شما بهتر است اگر بدانید.
281- بترسید از روزی که به سوی خدا بازگشته می‌شوید سپس به هر کس آنچه کرده بطور کامل داده می‌شود و ناقص الاجر نمی‌شوند.

کلمه‌ها

یتخبطه: خبط و تخبط را به شدت زدن معنی کرده‌اند ایضا خبط وارد شدن در کار است بدون بصیرت و از روی اشتباه در نهج البلاغه خطبه 3 آمده: «فمنی النّاس لعمر اللَّه بخبط و شماس» بنا بر این تخبط وارد کردن در اشتباه و نامتعادل کردن در بصیرت است در قاموس به معنی افساد نیز آمده است گوید «تخبطه: افسد».

نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 520
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست