نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 517
اختصاص
مفید [1] و غیره و از کتب اهل سنت در تفسیر کشاف، تفسیر ابن کثیر، تفسیر
خازن، و غیره نقل شده است ناگفته نماند: نزول آیه هر چند درباره آن حضرت
است ولی معنی آیه عام و شامل هر احسان کننده میباشد، النهایه مصداق اولی
آن بزرگوار بوده است. وانگهی ظاهر آنست که آیات انفاق همه یک جا نازل شده و آیه اخیر عمل امام علیه السّلام را بازگو نموده است.
نکتهها
1- ممکن است بعضی چنان تصور کنند که این آیات نوعی گداپروری است ولی
باید دانست مقصود اسلام و قرآن نبودن فقیر است، همین که روحیه انفاق در
جامعه پیدا شد و مردم برای جلب رضای خدا خواستند مقداری از ثروت خود را
انفاق کنند، لازم است مسئولین امر و عدول مؤمنین و علمای شهرها صندوقهایی
گذاشته و صدقات را جمع کنند، پس از صورت برداری دقیق از فقراء، آنها را
تأمین کنند و برای آنها کار یابند و سرمایه بدهند تا فقیری که امروز از
صدقه تأمین شده خود فردا از صدقه دهندگان باشد نه اینکه عدهای را گدا
تربیت کرده و هر روز چیزی به او بدهند چنان که در گذشته از سیره عمر بن عبد
العزیز نقل گردید. این عمل هم به اخلاص عمل کمک میکند و هم آبروی فقیر
محفوظ میماند زیرا صدقه دهنده نمیداند پولش نصیب کدام فقیر شد و فقیر
[1]-
در اختصاص مفید ص 150 «از کتاب ابن دأب» آمده: رسول خدا «ص» فرمود: یا علی
در این شب چه کردهای؟ گفت: یا رسول اللَّه منظورت چیست؟ فرمود: درباره
تو چهار فضیلت نازل شده گفت: پدر و مادرم فدای تو باد چهار درهم داشتم یکی
را در شب، یکی را در روز، یکی را پنهانی، یکی را در آشکار صدقه دادم
فرمود: خدا درباره تو نازل کرده: الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ
بِاللَّیْلِ وَ النَّهارِ ....
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 517