responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 517

اختصاص مفید [1] و غیره و از کتب اهل سنت در تفسیر کشاف، تفسیر ابن کثیر، تفسیر خازن، و غیره نقل شده است ناگفته نماند: نزول آیه هر چند درباره آن حضرت است ولی معنی آیه عام و شامل هر احسان کننده می‌باشد، النهایه مصداق اولی آن بزرگوار بوده است.
وانگهی ظاهر آنست که آیات انفاق همه یک جا نازل شده و آیه اخیر عمل امام علیه السّلام را بازگو نموده است.

نکته‌ها

1- ممکن است بعضی چنان تصور کنند که این آیات نوعی گداپروری است ولی باید دانست مقصود اسلام و قرآن نبودن فقیر است، همین که روحیه انفاق در جامعه پیدا شد و مردم برای جلب رضای خدا خواستند مقداری از ثروت خود را انفاق کنند، لازم است مسئولین امر و عدول مؤمنین و علمای شهرها صندوقهایی گذاشته و صدقات را جمع کنند، پس از صورت برداری دقیق از فقراء، آنها را تأمین کنند و برای آنها کار یابند و سرمایه بدهند تا فقیری که امروز از صدقه تأمین شده خود فردا از صدقه دهندگان باشد نه اینکه عده‌ای را گدا تربیت کرده و هر روز چیزی به او بدهند چنان که در گذشته از سیره عمر بن عبد العزیز نقل گردید. این عمل هم به اخلاص عمل کمک می‌کند و هم آبروی فقیر محفوظ می‌ماند زیرا صدقه دهنده نمی‌داند پولش نصیب کدام فقیر شد و فقیر


[1]- در اختصاص مفید ص 150 «از کتاب ابن دأب» آمده: رسول خدا «ص» فرمود: یا علی در این شب چه کرده‌ای؟ گفت: یا رسول اللَّه منظورت چیست؟ فرمود:
درباره تو چهار فضیلت نازل شده گفت: پدر و مادرم فدای تو باد چهار درهم داشتم یکی را در شب، یکی را در روز، یکی را پنهانی، یکی را در آشکار صدقه دادم فرمود: خدا درباره تو نازل کرده: الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ بِاللَّیْلِ وَ النَّهارِ ....
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 517
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست