نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 51
از
این آیه تا آیه 20 بیان حال منافقان و گروه سوم است. در این آیه منافق
چنین معرفی شده که در زبان اظهار ایمان میکند اما در باطن ایمان ندارد،
علی هذا منافق یک انسان دو چهرهای است که نان را به نرخ روز میخورد و با
اظهار ایمان میخواهد به اغراض مادی خود برسد، و چون منافق را باید با
اوصاف و اعمال او شناخت لذا در آیات بعدی منافقان بطور تفصیل بیان شدهاند
موقع نزول آیات، منافقان به تدریج در مدینه نضج میگرفتند که ضروری بود
قرآن به حساب آنها برسد و برای مؤمنان در شناختن آنها جهت بدهد.
نکتهها
موقعیت قلب:
در جاهای مناسب خواهد آمد که مراد از قلب در قرآن آیا همین قلب صنوبری
شکل است که در سینه قرار گرفته و تلمبه خون بدن میباشد یا معنای دیگر
دارد، در این آیات موقعیت قلب که مرکز فرماندهی بدن است در زمینه ایمان و
کفر و نفاق مورد توجه است درباره گروه اول فرموده: یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ
... ... وَ بِالْآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ در جای دیگر آمده: أُولئِکَ
کَتَبَ فِی قُلُوبِهِمُ الْإِیمانَ مجادله/ 22، در بیان کفار فرموده:
خَتَمَ اللَّهُ عَلی قُلُوبِهِمْ و درباره منافقان چنان که خواهد آمد گفته
شده: فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ پس در خصوص هر سه گروه باید به سراغ قلب رفت
که محل نزول اشعه رحمت الهی و مرکز فرماندهی کارهای نیک و بد است.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 51