responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 509

در آثار گناهان به کار رفته است (قاموس قرآن).
وجه اللَّه: وجه به معنی چهره و ذات شی‌ء است، مراد از آن در آیه توجه و رو کردن خداست.
احصروا: حصر: حبس و تنگ گرفتن احصار نیز به همان معنی است.
تعفف: مناعت طبع خود نگه‌دار بودن.
ضربا: در قاموس و اقرب الموارد آمده: «ضرب: تحرک» ظاهرا مراد از آن در آیه تلاش و تکسب است نه مسافرت.
سیما: علامتی که چیزی با آن شناخته می‌شود.
الحاف: اصرار و سماجت. «الحف السائل: الح».
الباب: جمع لب. آن در اصل به معنی مغز است و در عقل و خرد به کار رود.

شرحها

مضمون آیات فوق در تعقیب انفاق به شرح زیر است.
اولا مؤمن مقداری از منافع کسب و محصول زراعت خویش را در راه خدا انفاق کند، اما آن نفقه باید به درد بخور و احتیاج رفع کن باشد نه چیزی که اگر به خود شخص بدهند حاضر به قبول آن نباشد.
ثانیا: در این کار با افکار شیطانی و اینکه چرا انفاق کنم شاید در آینده محتاج شوم، مبارزه نماید زیرا پیوسته این افکار در مغز انسان خواهد بود.
ثالثا: هر که اهمیت انفاق و لزوم آن را بفهمد، کمال و درکی از خدا به وی عطا شده است.
رابعا: انفاق را می‌شود علنی و با اطلاع دیگران و یا بطور مخفی انجام داد.
خامسا: فقراء عفیف در این کار مقدم می‌باشند و نیز همه اینها پیش خدا پاداشی

نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 509
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست