responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 5

ذی بال لم یذکر فیه بسم اللَّه فهو ابتر [1].
در عدد آیات قرآن اختلاف است سیوطی در «الاتقان» در این زمینه شش قول نقل نموده است:
مجموع آیات قرآن شش هزار آیه است به قولی ششهزار و دویست و چهار آیه به قول دیگری شش‌هزار و دویست و چهارده آیه و در قول چهارم ششهزار و دویست و بیست و پنج آیه، و در قول ششم عدد آیات آن ششهزار و دویست و سی و شش آیه است [2].
در مجمع البیان، در تفسیر سوره «هل اتی» از علی بن ابی طالب علیه السّلام از رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله نقل شده: سوره‌های قرآن صد و چهارده سوره، و آیات آن ششهزار و دویست و سی شش آیه است. این روایت اهتمام آن حضرت را نسبت به قرآن مجید روشن می‌کند. ناگفته نماند اختلاف در تعداد آیات از شمارش قاریان نشأت گرفته و نسبت به آیات کم و کسری بوجود نمی‌آورد مثلا طبرسی درباره سوره بقره می‌گوید: قاریان کوفی گفته‌اند آن دویست هشتاد و شش آیه است، قاریان بصره دویست و هشتاد و هفت شمرده‌اند، علماء حجاز دویست و هشتاد پنج گفته‌اند، قاریان شام عدد آیات آن را دویست و هشتاد چهار دانسته‌اند، ولی سوره بقره همان است و کم و زیادی ندارد.

مطالب قرآن:

از آیات نامبرده، حدود هزار و صد آیه در زمینه خدا شناسی و استدلال بوجود حق تعالی از راههای طبیعت و عقل است. همچنین در بیان صفات عالیه خدا از قبیل: علم، قدرت، حکمت، حیات، رحمت، اراده، تدبیر جهان و امثال آن می‌باشد. حدود


[1]- البیان ج 1 ص 461 و در همانجا از مسند احمد ج 2/ 359 از رسول خدا (ص) نقل شده:
کل کلام او امر ذی بال لم یفتح بذکر اللَّه عز و جل فهو ابتر او قال اقطع
[2] قرآن در اسلام ص 128 تألیف علامه طباطبائی.
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 5
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست