نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 493
یعنی
آنها را در حالی که به خود انس دادهای تکه تکه کن، نگارنده گوید: متمایل
ساختن اثرش آن بود که پس از زنده شدن صدای ابراهیم را میشناختند و به سوی
او میآمدند (و اللَّه العالم). ثُمَّ ادْعُهُنَّ یَأْتِینَکَ سَعْیاً وَ اعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ. یعنی پس از خواندن خواهی دید که به سرعت پیش تو آمدند و بدان که خدای تو، توانا و حکمت کردار است.
نکتهها
نام پیامبری که به آن آبادی گذر کرد در بعضی از روایات «ارمیا» و در
بعضی «عزیر» است عجیب است که زمخشری در کشاف گوید: آن رهگذر به معاد منکر
بود، زیرا که در ردیف «نمرود» شمرده شده و نیز جمله «انی یحیی ...» کلمه استبعاد است، بعد گفته: گویند او عزیر یا «خضر» بوده است. در این آیات دو نمونه از معاد و زنده شدن بعد از مرگ ذکر شده که عدهای پس از مرگ زندگی تازه یافتهاند، در واقعه اصحاب کهف آمده: وَ
کَذلِکَ أَعْثَرْنا عَلَیْهِمْ لِیَعْلَمُوا أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ
وَ أَنَّ السَّاعَةَ لا رَیْبَ فِیها کهف/ 21 یعنی اهل شهر را به زنده شدن
آنها مطلع ساختیم تا بدانند که معاد حتمی است، در این آیات آمده: وَ
لِنَجْعَلَکَ آیَةً لِلنَّاسِ تا زنده شدن تو نمونهای از معاد باشد، هکذا
در سرگذشت پرندهها. گر چه ما راههای اینها را نمیدانیم ولی از قدرت خدا
بعید نیستند مثل آتش ابراهیم، عصای موسی، ولادت عیسی و ... بعضی از
دانشمندان شیعه و اهل سنت چون به این قضایا میرسند قصدشان این است که طوری
توجیه نمایند که خارق عادت نباشد، علت این کار دو چیز است یکی دلسوزی به
اسلام که مبادا مورد حمله قرار گیرد، دیگری ترس از
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 493