نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 459
خواهد
آمد (همان صندوقی که) در آن برای شما آرامشی است از خدا و باقی ماندهایست
از آنچه خاندان موسی و هارون گذاشتهاند، صندوق را ملائکه حمل میکنند در
آمدن آن، نشانه روشنی است از خدا اگر مؤمن باشید. 249- و چون طالوت با
لشکریان بیرون شد گفت: خدا شما را با نهر آبی امتحان میکند، هر که از آن
بنوشد از من نیست و هر که از آن نخورد از من است، مگر آن کس که کفی با دست
خویش برگیرد، پس همگی جز عده قلیلی از آن نوشیدند چون طالوت با یاران مؤمن
خود از آن نهر گذشت گفتند: امروز ما را طاقت مقابله با جالوت و سپاهیان او
نیست، اما آنان که بامید لقاء اللَّه بودند گفتند: بسیار شده که گروهی کم
بخواست خدا بر گروهی بسیار پیروز شدهاند خدا با استقامت ورزان است. 250-
و چون با جالوت و سپاهیانش روبرو شدند گفتند: پروردگارا بر ما استقامت فرو
ریز و قدمهایمان را استوار گردان. و ما را بر گروه کافران پیروز کن. 251-
پس بخواست خدا آنها را شکست دادند و داود جالوت را بکشت و خدا به او حکومت
و حکمت بخشید و از آنچه میخواست به او تعلیم کرد، اگر خدا بعض مردم را
ببعض دیگر دفع نمیکرد زمین تباه میشد ولی خدا بر جهانیان صاحب کرم است. 252- اینهاست آیات خدا که به حق بر تو میخوانیم و حقا که تو از پیامبرانی.
کلمهها
الم تر: در قرآن مجید هر جا که ماده «رأی» با حرف «الی» باشد معنی دیدن و
نگاه کردن میدهد مگر در بعضی از آیات و هر جا که مفعول دوم بدون «الی»
باشد معنی دانستن و علم را دارد مراد از این «الم تر» متوجه کردن مخاطب به
مطلب است (قاموس قرآن). ملاء: این کلمه در قرآن به معنای جماعت و اشراف
جماعت آمده «ملء» بفتح میم به معنی پر کردن است، اشراف را از آن ملاء
گویند که
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 459