responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 455

آنان که در راه خدا پول خرج می‌کنند و یا اعمال دیگری انجام می‌دهند آثاری که در دنیا و آخرت بر آنها مترتب است هزاران بار بیش از اعمال است. ناگفته نماند: معنی آیه اعم است ولی مورد آن ظاهرا فقط صرف مال در راه جهاد می‌باشد.
وَ اللَّهُ یَقْبِضُ وَ یَبْصُطُ وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ.
یعنی از انفاق و کم شدن مال نترسید که تنگ گرفتن و وسعت دادن در دست خداست وانگهی بسوی خدا برمی‌گردید، انفاق کننده پاداش خود را می‌یابد و بخیل حسرت می‌برد.

نکته‌ها

اشاره

در «المنار» جمله «مُوتُوا ثُمَّ أَحْیاهُمْ» را از معنای ظاهری آن خارج کرده و گفته: معنای موت آنست که دشمن بر آنها فشار آورد، نیرو و استقلالشان را از بین برد تا جایی که امت به حساب نمی‌آمدند، معنای زنده شدن آنست که استقلال به آنها برگشت.
منشأ این تأویل ظاهرا ترس از افکار زمان و یا عدم تحلیل علمی آنست، ولی این تأویل کاملا بر خلاف ظاهر است درست است که ما از تحلیل علمی چیزهایی از قبیل اژدها شدن عصا شکافتن دریا، نسوختن ابراهیم علیه السّلام در آتش، عاجزیم اما اینها از قدرت خدا که زمام علل و عوامل طبیعت در دست اوست بعید نمی‌باشد، خدا در مقابل نظامات خلقت دست بسته نیست بهتر است ظواهر اینگونه آیات را در نظر بگیریم و از انکار مردم نترسیم و آن گاه آنها را نمونه‌ای از رجعت و قیامت بدانیم تا مفاهیم اسلامی باذهان مردم مأنوستر باشد.

نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 455
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست