responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 429

زیاد اندازه‌ای ندارد، قنطار باشد یا ریال، کم بودنش بهتر است، مقدار مهر السنة پانصد درهم است که مهریه زنان حضرت رسول صلّی اللَّه علیه و آله بود. پس زن و شوهر نسبت به هم وظیفه متقابل دارند و مهر فقط به خاطر بزرگداشت زن است.

محلل:

در ضمن آیات روشن گردید که اگر مرد به زنش سه بار طلاق بدهد دیگر نمی‌تواند او را بگیرد مگر آنکه مرد دیگر با او ازدواج کند و اگر او هم طلاق بدهد می‌تواند با هر کس از جمله شوهر اولیش ازدواج نماید. این مسئله برای بعضی غیر قابل هضم است یعنی چه؟! چرا دیگری آن زن را بگیرد؟! این دستور تنبیهی است برای مرد و کمکی است برای زن، زیرا با دو دفعه طلاق و رجوع معلوم می‌شود که این معاشرت قابل دوام نیست و اگر مرد مجاز باشد مرتبا طلاق بدهد و رجوع کند، زن در دست او ملعبه و بحکم توپ بازی خواهد بود، حضرت رضا- صلوات اللَّه علیه- فرماید: این حکم برای آنست که مردان طلاق را سبک نشمارند و ملعبه نکنند و زنان به ضرر نیافتند [1].
وانگهی در میان مردم چنین معلوم شده که: به مردی می‌گویند بیا این زن را تزویج کن و بعد از چند روز طلاق بده تا به مرد اول حلال باشد شاید چیزی هم به آنکه محلل واقع شده بدهند، این عمل بر خلاف ما انزل اللَّه است، رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله بر چنین کسی و بر شوهر اولی که این نقشه را می‌آورد باتفاق شیعه و اهل سنت لعنت کرده و فرموده:
«لعن اللَّه المحلل و المحلل له» [2].
و اگر کسی به این قصد ازدواج کند معلوم نیست این ازدواج صحیح و زن بر او حلال باشد، مرحوم مجلسی در بحار بعد از نقل حدیث فرموده: اکثر


[1]- فقیه کتاب الطلاق باب 57.
[2]- برای نمونه رجوع شود به تفسیر مجمع البیان، المنار تفسیر ابن کثیر و کشاف ذیل آیه 230 بقره.
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 429
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست