نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 420
این
شق دوم است که شخص به طلاق تصمیم گرفته و زن را طلاق بدهد، آیه روشن است
که باید یکی از این دو راه را بگزیند، و نمیتواند به قهر خود ادامه دهد،
لفظ «سمیع علیم» حاکی است باید در این کار راه عدالت پیش گیرند و از حدود
دین خارج نگردد.
نکتهها
سوگند در اسلام موضوعیت دارد
مسلمان در مقابل آنچه از دهانش خارج میشود مسئول است، گفتار مؤمن روی
حساب و دقت باید باشد، یکی از طرق قضاوت در اسلام سوگند است، اگر شخص منکر
گفت: «و اللَّه من به فلانی مقروض نیستم» باید او را رها کرد و به خدا وا
گذاشت، این بدان علت است که انسان با ایمان به دروغ قسم نمیخورد، کارهای
مستحبّ و کارهای مباح در صورتی که رجحان داشته باشند بوسیله قسم بر انسان
واجب میشوند و کارهای مکروه و مباح در اثر سوگند حرام میگردند. سوگند
به خدا در حقیقت، واسطه قرار دادن خداست در انجام کاری و یا در ترک آن،
سوگند به انسان تکلیف میآورد، لذا باید در سوگند یاد کردن حدود اسلام را
مراعات نمود، و سوگند را وسیله ترک کارهای خیر قرار نداد. علت نزول آیات
هر چه باشد، خود آیات مطلب بزرگی را تفهیم میکند و آن اینکه: زبان انسان
عضو مسئولی است مخصوصا آن گاه که برای تأکید مطلب، ذکر خدا به میان آید، و
خلاصه: مسلمان باید روی قرار داد خود بایستد.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 420