responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 404

یطهرن: طهر: پاک شدن. مراد پاک شدن از خون حیض است. تطهر از باب تفعل نیز به معنی پاک شدن است، سبب پاک شدن گاهی شستن محل و گاهی اغتسال است.
حرث: کشت و کاشتن. مراد از آن در آیه معنای اول است.

شرحها

در قرآن مجید مجموعا پانزده بار «یسئلونک» ذکر شده که از رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله از هلالها، انفال، ماه حرام، شراب و قمار، یتیمان، خون حیض، قیامت، روح، ذو القرنین، آینده، کوه‌ها، و از آنچه حلال شده و موارد انفاق سؤال کرده‌اند در آیات مورد تفسیر، چهار سؤال شراب قمار، موارد انفاق، یتیمان و حیض با جواب آنها بررسی شده که ذیلا توضیح می‌دهیم و به مناسبت ذکر یتیمان زن دادن به کفار و زن گرفتن از آنها نیز مطرح شده است.
219- یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَیْسِرِ قُلْ فِیهِما إِثْمٌ کَبِیرٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُما أَکْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما.
در این آیه با مقایسه نفع و ضرر روشن شده که واجبات و محرمات اسلامی از روی مصالح و مفاسد وضع شده و در وضع آنها نفع و ضرر مردم در نظر گرفته شده است، لحن این آیه چندان تند نیست ولی در عین حال حرمت خمر را می‌رساند، زیرا قطع نظر از اینکه خدا به ضرر کثیر اجازه نمی‌دهد. اصولا این آیه در مدینه نازل شده و مسلمانان به وسیله آیه قُلْ إِنَّما حَرَّمَ رَبِّیَ الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ وَ الْإِثْمَ وَ الْبَغْیَ بِغَیْرِ الْحَقِّ ... اعراف/ 33 که در مکه نازل شده حرمت مطلق «اثم» را دانسته بودند چنان که حضرت موسی بن جعفر- صلوات اللَّه علیه- بر حرمت خمر برای مهدی عباسی چنین استدلال فرموده (قاموس قرآن- خمر).

نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 404
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست