responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 389

ینفقون: نفق به معنی خروج، انفاق به معنی خارج کردن مال از دست (خرج) است.
مساکین: جمع مسکین، به معنی درمانده، اصل آن سکون به معنی آرام گرفتن پس از حرکت است (قاموس قرآن)

شرحها

آیه اول تتمه مطالبی است که از یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ کَافَّةً شروع شده و تا این آیه ادامه دارد و روشن می‌کند که رسیدن به رضای خدا و به تکامل و بهشت، ساده و آسان نیست بلکه فراز و نشیبهای بسیار دارد چنان که نسبت به گذشتگان همین طور بوده است باید استقامت ورزید و از ناگواریها استقبال کرد تا به مقصود رسید، آیه دوم در بیان انفاق مال و محل مصرف آنست.
214- أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا یَأْتِکُمْ مَثَلُ الَّذِینَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِکُمْ بنظرم «ام» متصله و در ردیف همزه استفهام واقع شده یعنی: آیا به آنچه گفتیم باور کردید یا گمان کرده‌اید که بدون امتحان وارد بهشت شوید؟!! وَ لَمَّا یَأْتِکُمْ مَثَلُ الَّذِینَ ... حاکی است که نظیر گرفتاریهای گذشتگان بر مسلمانان خواهد آمد.
به قولی این آیه در پی شکست جنگ «احد» و به قولی در جنگ «خندق» نازل شد و مسلمانان را متوجه نمود که پیروزی و رضای خدا آسان به دست نمی‌آید به هر حال زمینه نزول این آیات در آن روز موجود بوده است.
مَسَّتْهُمُ الْبَأْساءُ وَ الضَّرَّاءُ وَ زُلْزِلُوا حَتَّی یَقُولَ الرَّسُولُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ مَتی نَصْرُ اللَّهِ

نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 389
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست