responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 384

[سوره البقرة (2): آیه 213]

اشاره

کانَ النَّاسُ أُمَّةً واحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِیِّینَ مُبَشِّرِینَ وَ مُنْذِرِینَ وَ أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْکِتابَ بِالْحَقِّ لِیَحْکُمَ بَیْنَ النَّاسِ فِیمَا اخْتَلَفُوا فِیهِ وَ مَا اخْتَلَفَ فِیهِ إِلاَّ الَّذِینَ أُوتُوهُ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَیِّناتُ بَغْیاً بَیْنَهُمْ فَهَدَی اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فِیهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَ اللَّهُ یَهْدِی مَنْ یَشاءُ إِلی صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ (213)
213- مردم (در اول) گروهی یک نواخت بودند، پس از آن خدا پیامبران بشارت دهنده و انذار کننده را مبعوث کرد و با آنها کتاب حق نازل نمود تا میان مردم در آنچه اختلاف داشتند داوری کند درباره کتاب اختلاف نکرد مگر آنان که از اول آن را دریافت کرده بودند (این اختلاف) بعد از آن همه دلائل روشن در اثر حسد ورزیدن به همدیگر بود، خدا به اراده خود اهل ایمان را به حقی که در آن اختلاف کرده بودند هدایت نمود، خدا هر که را بخواهد براه راست هدایت می‌کند.

شرحها

ارتباط این آیه با آیات سابق از آن جهت است که اختلاف و تشتت با مراجعه به کتاب خدا و ترک هواهای نفس قابل رفع است، اختلاف گذشتگان نیز در اثر عدم توجه به کتاب و در اثر پیروی از اغراض بوده است «بغیا بینهم» شما نیز اگر به کتاب رو آورید و از اغراض شخصی صرف نظر کنید متحد و هماهنگ خواهید بود. در عین حال از این آیه مطالب زیرا استفاده می‌شود:
213- کانَ النَّاسُ أُمَّةً واحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِیِّینَ.

نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 384
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست