responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 382

212- زُیِّنَ لِلَّذِینَ کَفَرُوا الْحَیاةُ الدُّنْیا وَ یَسْخَرُونَ مِنَ الَّذِینَ آمَنُوا.
به نظر می‌آید که این آیه علت عدم اتحاد و علت تبدیل نعمت را روشن می‌کند و آن فریفته شدن به لذات زودگذر دنیا است علی هذا مراد از کفر، کفران نعمت است نه انکار خدا و دین، و علت مسخره آنست که بیچارگان را ناتوان می‌بینند وَ الَّذِینَ اتَّقَوْا فَوْقَهُمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ ناسپاسها در این دنیا بر فقراء برتری دارند در عوض فقراء پرهیزکار روز قیامت بر آنها برتری خواهند داشت از لفظ «فوقهم» فهمیده می‌شود که آن ناسپاسها نیز بالاخره اهل رحمت خواهند بود و گرنه می‌فرمود اهل تقوی در بهشت و ناسپاسان در آتش خواهند بود و این می‌رساند که فقراء متقی، مقامشان بالاتر از اغنیاء است.
وَ اللَّهُ یَرْزُقُ مَنْ یَشاءُ بِغَیْرِ حِسابٍ رزق بی‌حساب در اثر تقوای آنهاست بی‌حساب بودن رزق آخرت، بی‌پایان و وافر بودن آنست، و بی‌حساب بودن در دنیا نسبت به تلاش و عمل انسان است که کم کار کند بسیار عاید برد این سخن در قاموس قرآن (حسب) مشروحا گفته شده است.

نکته‌ها

وحدت اسلامی:

لفظ «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» چنان که گفته شد نشان می‌دهد که طرف خطاب اهل اسلام هستند و گرنه «یا أَیُّهَا النَّاسُ» گفته می‌شد پس این آیات مسلمانان را به یک وحدت اسلامی، وحدت توحید دعوت می‌کند که همه مطیع محض خدا باشند و به وحدت و یگانگی فکر کنند صدی هشتاد بدبختی مسلمانان در اثر تفرقه و اختلاف و تشتت آراء است اختلاف همچون موریانه جامعه را از درون می‌خورد و ناتوان می‌سازد. هزار و دویست مسلمان متحد به فرماندهی رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله به خیبر حمله برده، ده هزار

نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 382
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست