نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 376
در
حالات عبد الملک مروان طاغوت بنی امیه نقل کردهاند که بالای منبر در
مدینه گفت: به خدا قسم هر که مرا بعد از این امر به تقوی کند گردنش را
خواهم زد. اگر «بالاثم» مفعول «اخذته» باشد منظور آنست که: قدرت و
توانایی او را در مقابل امر به معروف به گناه وا میدارد و گناه بالای گناه
میکند، ممکن است باء برای سبب باشد یعنی: چون گفته شود از خدا بترس،
توانایی و خودبینی او را میگیرد (عربده میکشد ناسزا میگوید، توهین
میکند) این عکس العمل در اثر گناهان است که مرتکب شده و قلب او را تیره
کرده است. 207- وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ. این
گروه دوم از مردم است در مقابل گروه اول، «یشری» به معنی فروختن میباشد،
یعنی از جمله مردم کسی است که وجود خویش را برای رسیدن به رضای خدا بذل
میکند رضای خدا در نظر او چنان مهم و با ارزش است که در راه آن حتی از بذل
جان دریغ ندارد، در بسیاری از آیات قرآن در وصف مؤمنان واقعی گفته شده که
وجود و اموال خود را در رضای خدا بذل میکنند: إِنَّ اللَّهَ اشْتَری
مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ
الْجَنَّةَ ... توبه/ 111 معامله مؤمنان با خدا چنین است.
علی علیه السّلام در بستر رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله
به تصدیق شیعه و اهل سنت آیه: وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ
ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ درباره علی ابی طالب علیه السّلام نازل شد آن
گاه که در شب هجرت رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله در بستر آن حضرت
خوابید، در مجمع البیان نقل شده که آن شب جبرئیل در بالای سر علی بن ابی
طالب ایستاد و میکائیل در پائین پایش، جبرئیل میگفت: به به
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 376