responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 37

لِلَّذِینَ اسْتَکْبَرُوا إِنَّا کُنَّا لَکُمْ تَبَعاً فَهَلْ أَنْتُمْ مُغْنُونَ عَنَّا مِنْ عَذابِ اللَّهِ مِنْ شَیْ‌ءٍ ...
در سوره سبأ از آیه سی یک تا سی و سه گفتگوی مفصلی میان مستکبرین و مستضعفین نقل شده که روز قیامت خواهند گفت: شما ما را بی‌چاره کردید و به کفر و شرک وا داشتید.
ایضا در سوره غافر آیه چهل و هفت و چهل هشت و در سوره ص آیه پنجاه و نه و شصت و در سوره اعراف آیه سی هشت و سی نه، این مطلب آمده است.
در روایات شیعه و اهل سنت نقل شده است، مراد از المغضوب علیهم، یهود و از الضالین نصاری است [1] بنظر می‌آید که این روایت برای بیان مصداق است و گرنه مغضوب علیهم و ضالین اعم از یهود و نصاری می‌باشند چنان که درباره فرعون آمده است یَقْدُمُ قَوْمَهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ فَأَوْرَدَهُمُ النَّارَ (هود/ 98) و حال آنکه فرعون و قوم او نه از یهودند و نه از نصاری.

نکته‌ها

بسم اللَّه ... آیه مستقلی است

در گذشته گفته شد: باتفاق شیعه، بسم اللَّه الرحمن الرحیم یک آیه مستقل است و جزء سوره حمد و سوره‌های دیگر قرآن می‌باشد در این زمینه روایات زیادی از ائمه معصومین علیهم السّلام نقل شده است.
1- از علی علیه السّلام پرسیدند آیا بسم اللَّه ... از سوره فاتحة الکتاب است؟ فرمود آری، رسول خدا آن را می‌خواند و یک آیه می‌شمرد و می‌فرمود: فاتحة الکتاب


[1]-
تفسیر عیاشی: عن معاویة بن وهب قال سئلت ابا عبد اللَّه (ع) عن قول اللَّه، غیر المغضوب علیهم و لا الضالین؟ قال هم الیهود و النصاری».
[.....]
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 37
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست