نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 37
لِلَّذِینَ اسْتَکْبَرُوا إِنَّا کُنَّا لَکُمْ تَبَعاً فَهَلْ أَنْتُمْ مُغْنُونَ عَنَّا مِنْ عَذابِ اللَّهِ مِنْ شَیْءٍ ... در
سوره سبأ از آیه سی یک تا سی و سه گفتگوی مفصلی میان مستکبرین و مستضعفین
نقل شده که روز قیامت خواهند گفت: شما ما را بیچاره کردید و به کفر و شرک
وا داشتید. ایضا در سوره غافر آیه چهل و هفت و چهل هشت و در سوره ص آیه
پنجاه و نه و شصت و در سوره اعراف آیه سی هشت و سی نه، این مطلب آمده است. در
روایات شیعه و اهل سنت نقل شده است، مراد از المغضوب علیهم، یهود و از
الضالین نصاری است [1] بنظر میآید که این روایت برای بیان مصداق است و
گرنه مغضوب علیهم و ضالین اعم از یهود و نصاری میباشند چنان که درباره
فرعون آمده است یَقْدُمُ قَوْمَهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ فَأَوْرَدَهُمُ
النَّارَ (هود/ 98) و حال آنکه فرعون و قوم او نه از یهودند و نه از نصاری.
نکتهها
بسم اللَّه ... آیه مستقلی است
در گذشته گفته شد: باتفاق شیعه، بسم اللَّه الرحمن الرحیم یک آیه مستقل
است و جزء سوره حمد و سورههای دیگر قرآن میباشد در این زمینه روایات
زیادی از ائمه معصومین علیهم السّلام نقل شده است. 1- از علی علیه
السّلام پرسیدند آیا بسم اللَّه ... از سوره فاتحة الکتاب است؟ فرمود آری،
رسول خدا آن را میخواند و یک آیه میشمرد و میفرمود: فاتحة الکتاب
[1]- تفسیر
عیاشی: عن معاویة بن وهب قال سئلت ابا عبد اللَّه (ع) عن قول اللَّه، غیر
المغضوب علیهم و لا الضالین؟ قال هم الیهود و النصاری». [.....]
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 37