نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 360
است
قربان کند، و هر که پیدا نکرد سه روز در موسم حج و هفت روز بعد از برگشتن
روزه بگیرد، این ده روز کامل است، حج تمتع وظیفه کسی است که خانوادهاش
مقیم مسجد الحرام نباشد، از خدا به ترسید و بدانید که مجازات خدا سخت است. 197-
عمل حج در ماههای معینی است، هر که در آنها عمل حج را (با شروع) بر خود
واجب کند (بداند که) در اثنای حج جماع و گناه و جدال نیست، آنچه کار خوب
بکنید خدا میداند، توشه گیرید که بهترین توشه پرهیزکاری است و ای صاحبان
خرد از من به ترسید. 198- گناهی بر شما نیست که فضلی از خدا به طلبید
(اثنای حج داد و ستد کنید) چون از عرفات کوچ کردید، در مشعر الحرام خدا را
یاد کنید، وی را یاد کنید نظیر آنکه شما را هدایت نمود حقا که پیش از آن از
گمراهان بودید. 199- سپس (به منی) کوچ کنید از آنجا که مردم کوچ میکنند و از خدا طلب آمرزش کنید که خدا آمرزنده و مهربان است.
کلمهها
حج: در اصل به معنی قصد و در شریعت قصد خانه خدا است برای اعمال به خصوصی. عمره:
عمل به خصوصی است که عن قریب توضیح داده خواهد شد، این لفظ از عماره به
معنی آبادی است گویی با عمل عمره، کعبه آباد و دائر میشود. احصرتم: حصر به معنی تنگ گرفتن و حبس است، احصار آنست که کسی به وسیله دشمن یا مرض یا غیر آن از اتمام عمل حج یا عمره ممنوع گردد. هدی: قربانی مخصوص حج و قربانیهای دیگر را اضحیه گویند.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 360