responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 357

ولی مسلمین در راه حق در این مورد دریغ دارند.
دوم آنکه: وَ لا تُلْقُوا بِأَیْدِیکُمْ إِلَی التَّهْلُکَةِ یک قاعده کلی است، انسان نمی‌تواند بدن و مال خویش را به مهلکه اندازد و در راههایی که نه نفع دنیا دارد و نه نفع آخرت اسباب دردسر و گرفتاری برای خویش فراهم آورد ولی:
به نظر نگارنده نمی‌شود امر بمعروف و قیام در راه خدا را با این آیه مهار نمود و گفت: امر بمعروف مصداق افتادن در مهلکه است اصلا هر قدمی که در راه خدا برداشته شود و لو به ضرر جانی و مالی و حتی کشته شدن بیانجامد، سعادت است افتخار و درجه است، شهادت و تقرب به خدا است نه افتادن در مهلکه، روحم فدای حسین بن علی- صلوات اللَّه علیهما- باد آنکه می‌دانست کشته خواهد شد، قیام فرمود و خود را در راه خدا فدا کرد، این مطلب را در کتاب «امام حسین مرد ما فوق انسان» در بحث قیام و تقیه مشروحا گفته‌ام.

نکته‌ها

جهاد در اسلام:

علی بن ابی طالب صلوات اللَّه علیه فرموده:
«فان الجهاد باب من ابواب الجنة فتحه اللَّه لخاصة اولیائه و هو لباس التقوی و درع اللَّه الحصینة و جنّة الوثیقة فمن ترکه رغبة عنه البسه اللَّه ثوب الذل و شملة البلاء ...» [1]
یعنی جهاد دری است از درهای بهشت که خدا برای دوستان مخصوصش باز کرده، جهاد لباس پرهیزکاری و زره بازدارنده و سپر محکم خداست هر که جهاد نکند و از آن روگردان باشد خدا لباس ذلت و کسوت بلا را بر او می‌پوشاند ...
هیچ قیامی در جهان بدون جنگ و دفاع پیش نرفته و نخواهد رفت، مسالمت آن قدرت را ندارد که دست خائنین بشریت را کوتاه کند، سرنوشت باید در


[1]- نهج البلاغه عبده خطبه 27.
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 357
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست