نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 357
ولی مسلمین در راه حق در این مورد دریغ دارند. دوم
آنکه: وَ لا تُلْقُوا بِأَیْدِیکُمْ إِلَی التَّهْلُکَةِ یک قاعده کلی
است، انسان نمیتواند بدن و مال خویش را به مهلکه اندازد و در راههایی که
نه نفع دنیا دارد و نه نفع آخرت اسباب دردسر و گرفتاری برای خویش فراهم
آورد ولی: به نظر نگارنده نمیشود امر بمعروف و قیام در راه خدا را با
این آیه مهار نمود و گفت: امر بمعروف مصداق افتادن در مهلکه است اصلا هر
قدمی که در راه خدا برداشته شود و لو به ضرر جانی و مالی و حتی کشته شدن
بیانجامد، سعادت است افتخار و درجه است، شهادت و تقرب به خدا است نه افتادن
در مهلکه، روحم فدای حسین بن علی- صلوات اللَّه علیهما- باد آنکه میدانست
کشته خواهد شد، قیام فرمود و خود را در راه خدا فدا کرد، این مطلب را در
کتاب «امام حسین مرد ما فوق انسان» در بحث قیام و تقیه مشروحا گفتهام.
نکتهها
جهاد در اسلام:
علی بن ابی طالب صلوات اللَّه علیه فرموده: «فان الجهاد باب من ابواب
الجنة فتحه اللَّه لخاصة اولیائه و هو لباس التقوی و درع اللَّه الحصینة و
جنّة الوثیقة فمن ترکه رغبة عنه البسه اللَّه ثوب الذل و شملة البلاء ...»[1] یعنی جهاد دری است از درهای بهشت که خدا برای دوستان مخصوصش باز
کرده، جهاد لباس پرهیزکاری و زره بازدارنده و سپر محکم خداست هر که جهاد
نکند و از آن روگردان باشد خدا لباس ذلت و کسوت بلا را بر او میپوشاند ... هیچ
قیامی در جهان بدون جنگ و دفاع پیش نرفته و نخواهد رفت، مسالمت آن قدرت را
ندارد که دست خائنین بشریت را کوتاه کند، سرنوشت باید در