responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 328

عرف پسند باشد و ضرری به ورثه نرساند حَقًّا عَلَی الْمُتَّقِینَ یعنی: این وصیت حقی است که بر پرهیزکاران وضع شده است و آن مفید استحباب وصیت است.
181- فَمَنْ بَدَّلَهُ بَعْدَ ما سَمِعَهُ فَإِنَّما إِثْمُهُ عَلَی الَّذِینَ یُبَدِّلُونَهُ إِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ.
این آیه صریح است در این که تبدیل وصیت از جانب وصی یا شخص دیگری حرام است و خداوند کلماتی را که در تبدیل آن بکار رود می‌شنود و از تغییر آن آگاه است.
182- فَمَنْ خافَ مِنْ مُوصٍ جَنَفاً أَوْ إِثْماً فَأَصْلَحَ بَیْنَهُمْ فَلا إِثْمَ عَلَیْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ.
این آیه استثنا است از حرمت تبدیل، مراد از جنف میل به بعضی از ورثه است که سهم او از وصیت بیشتر باشد چنان که از حضرت صادق صلوات اللَّه علیه نقل شده، منظور از «اثم» وصیت به باطل و حرام است لفظ «فمن خاف» نشان می‌دهد که این تبدیل در حیات موصی است یعنی: وصی می‌بیند که موصی میل به بعضی از ورثه می‌کند و آن موجب اختلاف خواهد شد و یا می‌خواهد وصیت به حرام کند، در اینوقت پا در میان گذاشته و او را به اصلاح و تبدیل وصیت وادار می‌نماید مراد از آمدن «غفور رحیم» شاید آن باشد که در این صورت گناه موصی نیز بخشوده خواهد شد.

نکته‌ها

قصاص:

قصاص و انتقام از قاتل، فطری انسانست و هر کس با طبع سلیم خود ضرورت آن را احساس می‌کند، لذا از قدیم الایام در میان بشر عملی بوده و هست. ادیان آسمانی آن را تعدیل کرده و حکم اولی قرار داده و در عین حال عفو و گذشت را مجاز دانسته‌اند و این که تورات

نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 328
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست