نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 284
عالم برزخ
با توجه به آیات و روایات خواهیم دانست که عالم برزخ، عالم نابودی و
نیستی نیست، بلکه یک نوع زندگی روحی و معنوی است که مردگان در آن احساس
راحتی و عذاب میکنند. اگر مسئله احضار ارواح و تماس گرفتن با مردگان در
بیداری از نظر علمی ثابت شود، این واقعیت بیش از پیش روشن خواهد گردید،
فعلا ما آیات و روایات را بررسی میکنیم. 1- وَ لا تَقُولُوا لِمَنْ
یُقْتَلُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْواتٌ بَلْ أَحْیاءٌ وَ لکِنْ لا
تَشْعُرُونَ این آیه گرچه درباره شهداست ولی حیات برزخی غیر شهدا را نفی
نمیکند و صریح است که شهداء زندهاند ولی ما آن را درک نمیکنیم و کیفیت
زندگی آنها بر ما پوشیده است. 2- وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا
فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ
یُرْزَقُونَ، فَرِحِینَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ
یَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِینَ لَمْ یَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ
أَلَّا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ آل عمران/ 169 این آیه
صریح است در اینکه شهداء در عالم برزخ زندهاند، و روزی میخورند و به آنچه
خدا داده شاد و مسرور هستند و نیز شادند درباره آنان که هنوز نمردهاند و
میدانند که برای آنها نیز ترس و اندوهی نخواهد بود. 3- در سوره یس آیه
26 درباره مردی که از پیامبران دفاع کرد و او را کشتند چنین آمد: قِیلَ
ادْخُلِ الْجَنَّةَ قالَ یا لَیْتَ قَوْمِی یَعْلَمُونَ بِما غَفَرَ لِی
رَبِّی وَ جَعَلَنِی مِنَ الْمُکْرَمِینَ یعنی به محض کشته شدن وارد بهشت
گردید و گفت: ای کاش قاتلان و قوم من میدانستند که خدایم مرا بخشود و
از محترمین گردانید، معلوم است که به محض کشته شدن به یک زندگی روحی و
برزخی وارد شده
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 284