نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 270
تهدید
شدیدی است که در مقابل فرمان خدا حق نداری تابع هوس آنها باشی و نیز روشن
میکند که مخالفت فرمان خدا مهلک است و در این حکم پیامبر و غیر آن
یکسانند. 146- الَّذِینَ آتَیْناهُمُ الْکِتابَ یَعْرِفُونَهُ کَما یَعْرِفُونَ أَبْناءَهُمْ. ضمیر
«یعرفونه» راجع است به رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله. در این آیه مطلب
متوجه به مسلمانان است، یعنی در اینکه پیامبر شما حق است و قبله را به
فرمان خدا عوض کرد از مخالفت اهل کتاب شکی به خود را ندهید زیرا آنها
پیامبر شما را مثل شناختن پسرانشان میشناسند و حق را دانسته و از روی عمد
کتمان میکنند. آری: وَ إِنَّ فَرِیقاً مِنْهُمْ لَیَکْتُمُونَ الْحَقَّ وَ هُمْ یَعْلَمُونَ. 147- الْحَقُّ مِنْ رَبِّکَ فَلا تَکُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِینَ. تأکید
مطلب سابق است. یعنی این دستور حق از جانب خداست، ابدا از دو دلان و شک
کنندگان مباش، گویند: خطاب به رسول خدا و مراد امت اوست ولی مانعی ندارد که
مراد خود آن حضرت باشد چون او هم بشر بود، خدا بدین وسیله خواسته شکی بر
وی عارض نشود و اگر تأیید خدایی نبود شک عارض میشد.
نکتهها
زنان و نماز جماعت:
فقهاء رضوان اللَّه علیهم فتوی دادهاند که: نماز زن در منزل افضل است
بر نمازش در مسجد. سند این حکم روایاتی است که از ائمه علیهم السّلام نقل
شده از جمله «قال ابو عبد اللَّه علیه السّلام خیر مساجد نسائکم البیوت»[1] به نظر نگارنده این حکم در
[1]- در وسائل ج 3/ 509 ابواب احکام المساجد باب 30 پنج حدیث در این زمینه نقل شده است. [.....]
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 270