نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 254
در خلقت، شرک در تدبیر عالم، شرک در عبادت و غیره (قاموس قرآن). اسباط:
سبط (بفتح سین) به معنی انبساط است، نوه انسان را سبط (بکسر سین) گویند که
انبساط و گسترش نسل است، اسباط جمع سبط است به معنی نوادگان. شقاق: اختلاف، جدایی، دشمنی، اصل شق به معنی شکافتن و شکاف است، جدایی و دشمنی نوعی شکاف بین اشخاص میباشد. صبغة:
صبغ (بفتح صاد) به معنی رنگ کردن و به کسر آن به معنی رنگ شده (مصبوغ) است
بعضی هر دو را مصدر گفتهاند «صبغة» دلالت بر نوع دارد یعنی رنگ مخصوص،
موحد بودن را از آن صبغه گویند که اثر آن مانند رنگ لباس در ظاهر نمایان
است. تحاجوننا: محاجه به معنی مخاصمه و حجت آوردن است. مخلصون: خلوص
به معنی صاف و بیآلودگی، اخلاص به معنی پاک کردن است مخلص کسی است که
عبادت را مخصوص خدا کند و آن را از هر شرک و آلودگی پاک و خالص گرداند وَ
أَخْلَصُوا دِینَهُمْ لِلَّهِ نساء/ 146.
شرحها
در این آیات روشن شده که توحید رنگ خدایی است [1]، نصرانیت و یهودیت
مخلوط با شرک و بیگانه از توحید هستند، همه انبیاء دعوت به توحید کردهاند
[1]- امام صادق (ع) فرموده: «ان الصبغة هی الاسلام» اصول کافی ج 2/ 14.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 254