نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 250
در اینجا از باب تغلیب، به عمو، پدر اطلاق شده
است، چون اسماعیل عموی فرزندان یعقوب بود نه پدر و جدشان. پس معلوم میشود
که یعقوب به فرزندان خویش دین ابراهیم و دین توحید را سپرده است. 134- تِلْکَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ لَها ما کَسَبَتْ وَ لَکُمْ ما کَسَبْتُمْ وَ لا تُسْئَلُونَ عَمَّا کانُوا یَعْمَلُونَ. این
آیه در بیان آنست که گناه و ثواب هر کس مربوط به خود او است، کسی از عمل
کسی مسئول نیست وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْری خطاب «لکم- تسئلون»
ظاهرا متوجه بر یهود است و شاید راجع به عموم باشد و خلاصه نباید به
گذشتگان بالید و گفت: نسب پاک ما را نجات خواهد داد یهود هم نمیتواند تنها
به نسب و گذشتگان اکتفاء کنند بلکه باید پیرو طریق آنها باشند که قرآن
میگوید. اگر گویند: چرا فرموده: وَ لا تُسْئَلُونَ عَمَّا کانُوا
یَعْمَلُونَ؟ مگر ما از طاعت آنها بهره خواهیم برد که فقط مسئول بودن را
نفی کرده است؟ گوئیم: جمله لَها ما کَسَبَتْ وَ لَکُمْ ما کَسَبْتُمْ
روشن میکند که پاداش هر کس به خودش مخصوص است و جمله: وَ لا تُسْئَلُونَ
... مسئولیت در مقابل گناه دیگران را نفی میکند، پس هر دو لنگه در آیه
بیان شده است.
نکتهها
بهترین زندگی:
بهترین زندگی آنست که انسان اول و آخر هستی را بداند و بداند از کجا
آمد، به کجا میرود و اکنون در کجا و چگونه است، بهترین زندگی آنست که خدای
جهان را شناخته و غرض او را از ایجاد انسانها بدانیم و طبق فرمان او زندگی
کنیم، این است که مردان نمونه، توحید و حقپرستی را از خود به یادگار
گذاشته و
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 250