نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 228
ملة:
دین و طریقه. اصل آن از «امللت الکتاب» است یعنی نامه را املاء کردم دین
را بدان جهت ملّت گویند که از طرف خدا املاء شده است در قرآن به طریقه
بتپرستان نیز ملت اطلاق شده است: (اعراف/ 88 و 89) فرق ما بین دین و ملت
را در قاموس قرآن ملاحظه کنید. اهوائهم: هوی به معنی خواهش نفس است اعم از خواهش مذموم یا ممدوح جمع آن اهواء است. تلاوت:
تلاوت به معنی تبعیت و از پی رفتن است به نظر طبرسی خواندن آیات را از آن
تلاوت گویند که خواننده بعضی از حروف را پشت سر بعضی قرار میدهد. تجزی: جزاء در اینجا به معنی دادن چیزی است بقره/ 48. عدل: عوض. شفاعة: واسطه شدن بقره/ 48.
شرحها
این آیات اولا هشداری است به رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله که
میفرماید قصد یهود و نصاری آنست که تو را مطیع خویش گردانند ولی اگر با
این همه دلائل روشن تابع امیال آنها باشی از خدا منقطع خواهی بود، در عین
حال آن که در تورات و انجیل درست دقت کند پذیرفتن دین تو بر او آسان خواهد
بود ثانیا تذکری است که در گذشته نیز به بنی اسرائیل داده شده بود. 120-
وَ لَنْ تَرْضی عَنْکَ الْیَهُودُ وَ لَا النَّصاری حَتَّی تَتَّبِعَ
مِلَّتَهُمْ در مقابل این عدم رضایت فرموده: قُلْ إِنَّ هُدَی اللَّهِ هُوَ
الْهُدی یعنی هدایت واقعی هدایت خداست با وجود آن چطور میتوانم پیرو
خواستههای شما باشم؟! وَ لَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْواءَهُمْ ... تهدید شدیدی
است که در دین، گذشتی
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 228