نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 226
اینکه شقاوت و بدبختی هر دو جهان نصیب اعراض کنندگان از حق میباشد. اگر سخن تو را پذیرفتند هیچ و گرنه تو در مقابل گناه گناهکاران مسئولیتی نداری و فقط آنها اهل آتش میباشند.
نکتهها
1- انسان عاقل باید در کار خود فکر کند و آنچه حق و مفید به حال جامعه
است نباید از آن جلوگیری نماید و گرنه خواری دنیا و عذاب آخرت در کمین او
است. 2- سرپرست انسان و جهان خدایی است که بر کلیه عالم حکومت و احاطه
دارد، او هیچ وقت از ما کنار نیست، ما باید پیوسته از او مدد بخواهیم و از
مخالفت او بترسیم. 3- اعتقاد به خرافه و چیزهای باطل جز انحطاط فائدهای
ندارد، خرافه پرستی دنیای مسیحیت بود که دانشمندان اروپا را بر علیه مذهب
برانگیخت و همه چیز را انکار کردند، اعتقادات باید بر اصول صحیح متکی باشد،
باید اسرار جهان را شناخت، و باید دانست که لذیذتر از هر چیز شناختن این
جهان است که در آن زندگی میکنیم، قرآن بر اصول پایداری متکی است و به جنگ
خرافات رفته است، دخیل بودن مجسمههای بیجان در اداره امور جهان، فرزند
داشتن خدا و غیره از افسانههایی است که قرآن لگد مال کرده است پیروان قرآن
باید اهل منطق و واقعبین باشند. 4- در وصف پیامبران آمده: وَ ما
نُرْسِلُ الْمُرْسَلِینَ إِلَّا مُبَشِّرِینَ وَ مُنْذِرِینَ انعام/ 48
بشارت و انذار عبارت اخرای تشویق و تهدید است، این دو اصل مهم و سازنده و
ترقی بخش، برنامه عمل پیامبران بوده است، در وسعت معنای آن دو باید تدبر
نمود.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 226