نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 216
امانی: آرزوها. مفرد آن امنیه است. به معنی قرائت و دروغ نیز آید. برهان: دلیل روشن. گویند: آن مصدر «بره یبره» است یعنی سفید و روشن شد. وجه: چهره. صورت. روی
شرحها
در این دو آیه، دو ادعای بیجا از یهود و نصاری نقل و رد شده است. یکی
آنکه گویند: بهشت فقط مال یهودی یا نصاری است، دیگر حمله بیجایی که یهود و
نصاری بهم میکنند. 111- وَ قالُوا لَنْ یَدْخُلَ الْجَنَّةَ إِلَّا مَنْ کانَ هُوداً أَوْ نَصاری ... این
کلام به دو بخش قسمت میشود یعنی: یهودان گفتند جز یهود کسی داخل بهشت
نخواهد شد و نصاری گفتند: جز نصاری کسی وارد بهشت نخواهد شد. این ادعا است باید به این امر دلیل داشته باشند مگر انسانهای دیگر برای وزن شعر آفریده شدهاند؟! لذا فرموده: تِلْکَ أَمانِیُّهُمْ قُلْ هاتُوا بُرْهانَکُمْ ... این آرزوهای خود ساخته آنهاست بگو: دلیل بیاورید. 112-
بَلی مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ
عِنْدَ رَبِّهِ این یک قاعده کلی است: بهشت اختصاص به گروه خاصی ندارد خواه
مسلمان باشد یا یهودی یا غیر آنها، بلکه گذرنامه بهشت دو چیز است یکی
اینکه انسان چهره خویش را تسلیم خدا کند و هر چه او گفته قبول نماید، دیگری
آنکه نیکوکار باشد، تسلیم وجه به خدا عبارت اخری تسلیم شدن به خداست یعنی:
روی به خدا دوخته و منتظر فرمان باشد و هر چه او فرموده بپذیرد. اگر
گویند: پس غیر مسلمان با این دو شرط اهل بهشت خواهد بود؟ گوئیم: آری اما
راجع به توضیح مطلب رجوع کنید به ذیل آیه 62 سوره بقره.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 216