نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 197
مراد
از عهد، همان پیمانهای عدم تعرض است که یهود مدینه پیوسته با آن حضرت
میبستند و ملتزم میشدند که کاری بر علیه تو و مسلمانان نخواهیم کرد ولی
بعدا آن را شکسته و بر علیه اسلام قیام میکردند چنان که در تاریخ معلوم
است. بَلْ أَکْثَرُهُمْ لا یُؤْمِنُونَ از کلام سابق به نظر میآید که
فقط گروه پیمان شکن ایمان نمیآورند، این جمله میفهماند که: نه فقط
پیمانشکنان، بلکه بیشترشان به پیامبر و کتاب او ایمان نمیآورند. 101-
وَ لَمَّا جاءَهُمْ رَسُولٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِما مَعَهُمْ
نَبَذَ فَرِیقٌ مِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتابَ کِتابَ اللَّهِ وَراءَ
ظُهُورِهِمْ کَأَنَّهُمْ لا یَعْلَمُونَ. یعنی: تنها این نیست که پیمان
بسته و میشکنند بلکه اینها پس از آمدن قرآن که توراتشان را تصدیق میکرد،
کتاب خدا یعنی تورات را که بشارت به ظهور پیامبر اسلام داده بود پشت سر
انداخته و نادیده گرفتند گویا که اصلا نمیدانستند. مراد از «کتاب اللَّه»
تورات است.
نکتهها
جبرئیل:
گفتیم: جبرئیل یا جبریل نام همان ملک است که به پیامبر اسلام و پیامبران
دیگر وحی میآورد چنان که در تورات کتاب دانیال باب هشتم و نهم و در انجیل
«متی» باب اول نیز نام او آمده است. در قرآن مجید سه بار بلفظ جبریل و چند
بار به لفظ روح ذکر شده است: قُلْ نَزَّلَهُ رُوحُ الْقُدُسِ مِنْ رَبِّکَ
بِالْحَقِّ ... نحل/ 102 نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِینُ عَلی قَلْبِکَ
شعراء/ 193. از آیات: إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ کَرِیمٍ ذِی قُوَّةٍ
عِنْدَ ذِی الْعَرْشِ مَکِینٍ مُطاعٍ ثَمَّ أَمِینٍ تکویر/ 19- 21 معلوم
میشود که او بر ملائکه حکومت و فرماندهی دارد. مراد از «روح» در سه آیه
زیر ظاهرا همان جبرئیل است: تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 197