نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 189
شرحها
در این آیات پس از نقل اینکه: بنی اسرائیل بعضی از پیامبران را کشته و
بعضی دیگر را تکذیب میکردند، سه ادعای باطل آنها نقل و رد شده است. اول
آنکه میگفتند: دلهای ما در غلاف است و ما نمیتوانیم سخن تو را بفهمیم و
در قلب ما اثر نمیگذارد پس در اینکه ایمان نمیآوریم تقصیری نداریم (آیه
88- 90). دوم آنکه میگفتند: ما فقط به توراتی که بر خودمان نازل شده
ایمان داریم و فقط به آن پایبندیم (آیه 91- 93) سوم آنکه میگفتند: آخرت
فقط از برای ما و عنایت خدا مخصوص ما است (آیه 94- 96). 87- وَ لَقَدْ
آتَیْنا مُوسَی الْکِتابَ وَ قَفَّیْنا مِنْ بَعْدِهِ بِالرُّسُلِ وَ
آتَیْنا عِیسَی ابْنَ مَرْیَمَ الْبَیِّناتِ وَ أَیَّدْناهُ بِرُوحِ
الْقُدُسِ بعد از موسی علیه السّلام پیامبرانی که پشت سر هم آمدند همه
پیامبر تبلیغی بودند و شریعت موسی را تبلیغ میکردند تا نوبت به عیسی علیه
السّلام رسید و انجیل را آورد که به حکم تبصرهای بود بر تورات. اما چنان
که در ذیل آیه 61 نیز گذشت این پیامبران گروهی به دست بنی اسرائیل کشته شده
و گروهی مورد تکذیب و اهانت قرار گرفتند ولی باید دانست که زمان و اشخاص
عوض میشود اما عمل و کار همان است، به نظر آورید زمان بنی امیه و بنی عباس
و این زمان و همه زمان را، خواهید دید که عمل یکسان است. أَ فَکُلَّما
جاءَکُمْ رَسُولٌ بِما لا تَهْوی أَنْفُسُکُمُ استفهام در اینجا برای انکار
و توبیخ است و انشاء در معنای اخبار است یعنی: هر وقت پیامبری آمد و حکمی
را آورد که خوش نداشتید گروهی را تکذیب کردید و گروهی را کشتید فَفَرِیقاً
کَذَّبْتُمْ وَ فَرِیقاً تَقْتُلُونَ.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 189