نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 183
فَلا یُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذابُ وَ
لا هُمْ یُنْصَرُونَ به نظرم «العذاب» اشاره به عذاب دنیا و آخرت هر دو است
ناگفته نماند تا علت باقی است عذاب در دنیا و آخرت هم چنان باقی است مگر
آنکه علت عذاب از بین برود میشود گفت که: «العذاب راجع به عذاب آخرت است
که سبک نخواهد شد و آنها را یاری و یاوری که کمک کند نخواهد بود یهود به
شفاعت عقیده دارد در کتاب تلمود ص 385 نوشته: ابراهیم خلیل در مدخل جهنم
مینشیند و نمیگذارد که هیچ فرد یهودی ختنه شدهای بدانجا فرود آید ...
کلمه وَ لا هُمْ یُنْصَرُونَ ظاهرا برای آن است که چنین کسان را شفاعت
نخواهد رسید. چنان که ذیل عبارت تلمود نیز دلالت دارد.
نکتهها
این آیات و مسلمانان:
میگویند: اقبال لاهوری را استادش گفت: قرآن بخوان روزی دید اقبال کتابی مطالعه میکند گفت: اقبال چه کتابی میخوانی؟ گفت: قرآن میخوانم. استاد
گفت: بخوان ولی هر آیه را که میخوانی چنان دان که هم اکنون بر خود تو
نازل میشود. آری مهم آن نیست که قرآن بخوانیم و شأن نزول بدانیم، بلکه مهم
آنست که بدانیم این آیات در زندگی امروز چطور پیاده میشوند و باید از
آنها چه نتیجهای اخذ بکنیم. آیات چهارگانه راجع به یهود است ما مسلمانان
نیز به حکم اسلام به دستورهای مثبت و منفی آیات فوق مأموریم و سزای مخالفت
در کمین ما نیز هست مگر مسلمانان خِزْیٌ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا ندارند؟!
مگر مسلمانان آخرت را در مقابل دنیا ندادهاند؟! مگر دول مسلمان زیردست
استعمارگران شرق و غرب نیستند مگر ... و مگر ...
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 183