نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 179
تظاهرون: تظاهر به معنی هم پشتی و یاری کردن به یکدیگر است. اصل آن ظهر به معنی پشت است. اثم: گناه. ضرر بقره/ 219. عدوان:
تجاوز. آن اگر با قلب باشد عداوت و معاداة گویند. و اگر در عدم رعایت
عدالت باشد عدوان نامیده میشود، عدو به معنی دویدن و تجاوز در راه رفتن
است (قاموس قرآن). اساری: جمع اسیر، اسری نیز جمع اسیر است. اصل آن «اسر» به معنی بستن و گرفتار کردن میباشد. تفادوهم: آن از فدی، فدیه و فداء به معنی عوض است مثل خونبها و غیره «تفادوهم» عوض میدهید از آنها. خزی: خواری. دنیا:
مؤنث ادنی است. ادنی به معنی پستی و نزدیکتر آید، حیات دنیا را از آن دنیا
گویند که نسبت به آخرت به ما نزدیکتر است (قاموس قرآن).
شرحها
در تعقیب مطالب گذشته، در این آیات گفته شده که پیمانهای محکمی از بنی
اسرائیل راجع به اعمال نیک و دستورهای، خداوندی گرفته شد ولی آنها از عهده
بر نیامدند و بیاعتنایی کردند، سزای هر آن کسی که چنین باشد خواری دنیا و
عذاب آخرت است. 83- وَ إِذْ أَخَذْنا مِیثاقَ بَنِی إِسْرائِیلَ لا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً. این
آیه مربوط است به دستورهای هشتگانه فردی و اجتماعی و با دو دستور آیه بعدی
مجموعا ده فرمان میشوند که ضامن سعادت دنیا و آخرتند، خدا از بنی اسرائیل
و همه اهل ادیان راجع به آنها پیمان گرفته است و آنها عبارتند از.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 179