responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 175

خَطِیئَتُهُ»
عبارت اخرای افزون شدن سیئه و قساوتها است تا حدی که همه قلب را فرا گیرد، دیگر راهی برای نفوذ ایمان و توحید باقی نماند، به عبارت دیگر «خَتَمَ اللَّهُ عَلی قُلُوبِهِمْ» باشد.
در تفسیر صافی از کافی و تفسیر عیاشی از حضرت باقر صلوات اللَّه علیه نقل شده: «در قلب هر بنده مؤمن لکه سفیدی هست، چون گناهی کند در آن لکه سیاهی تولید می‌شود، اگر توبه کند آن سیاهی محو می‌شود و اگر به گناه ادامه دهد بر سیاهی افزوده می‌شود تا لکه سفید را بپوشاند و چون سفیدی را پوشانید دیگر صاحب چنان قلب هیچگاه به خیر باز نمی‌گردد ...».
نظیر این جمله است آیه: کَلَّا بَلْ رانَ عَلی قُلُوبِهِمْ ما کانُوا یَکْسِبُونَ مطففین/ 14 یعنی: اعمالشان بر قلوبشان زنگار گذاشته است.
چنین کسانی بی‌شک اهل آتش هستند از هر فرقه که باشند، یهود یا غیر یهود، حساب، حساب نژاد و اسم و رسم نیست بلکه صحبت، صحبت کسب سیّئه و احاطه آن بر قلب است، با این دو عامل دیگر به کسی مؤمن گفته نمی‌شود و این ظاهرا همان انکار و تکذیب آیات خدا است وَ الَّذِینَ کَفَرُوا وَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا أُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِیها خالِدُونَ بقره/ 39 راجع به خلود عذاب رجوع کنید به سوره انعام/ 128.
82- وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِکَ أَصْحابُ الْجَنَّةِ ....
این شق دوم قانون کلی است و در آن ایمان و نیکوکاری موضوعیت دارد و بس.

نکته‌ها

موقعیت آیات در زندگی:

روی سخن در آیات گذشته با یهود است ولی آنها در زندگی همه، قابل پیاده شدن، می‌باشد خداوند نسبت

نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 175
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست